System zarządzania ciągłością działania
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:BCP
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu System zarządzania ciągłością działania
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Zalety
- Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania i budowaniu ładu zarządzania organizacją
- Zajęcia prowadzone są w formie interaktywnych warsztatów
- Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Przekazanie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej istoty, celu oraz procesu zarządzania jakością
- Przekazanie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej wdrożenia planów ciągłości działania
- Przekazanie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej przeprowadzania analiz wymagań biznesowych oraz sposobów pozyskiwania informacji w zakresie wymagań
- Przekazanie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej zarządzania ryzykiem związanym z utratą dostępności zasobów niezbędnych do realizacji procesów biznesowych
- Przekazanie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej zarządzania w sytuacji kryzysowej
Program
Wprowadzenie do warsztatów
- Zarządzanie kryzysowe: reagowanie i postępowanie w sytuacji kryzysowej
- Dostosowanie Planu Ciągłości Działania do wymagań rynkowych i rozwoju zdolności firm do przywracania ciągłości działania
- Wyzwania efektywnego testowania planu w organizacji
- Planowanie i realizacja testów oraz raportowanie wyników
Istota i zasady systemu zarządzania ciągłością działania - standard ISO 22301 i 27001
- Normy opisujące system zarządzania ciągłością działania (Business Continuity Management System)
- Zbieżność budowy ISO 22301 z wymaganiami prawnymi i regulacjami branżowymi
- Korzyści wynikające z wdrożenia systemu BCMS
- Podstawowe terminy i definicje związane z system BCMS
- BCMS a cykl zarządzania jakością PDCA
Strategia zarządzania ciągłością działania - warsztat
- Roadmapa działań wdrożenia systemu ciągłości działania (podejście TOP-DWOWN)
- Przesłanki organizacyjne i artefakty projektu wdrożeniowego
- Analiza istniejącej sytuacji (GAP Analysis - analiza luk zabezpieczeń)
- Budowanie scenariuszy sytuacji kryzysowych
- Opracowywanie strategii postępowania na poziomie strategicznym, operacyjnym
Aktywne zarządzanie ryzykiem - czyli nauka płynąca z doświadczeń i jej rola w kontekście wdrożenia skutecznego systemu ciągłości działania
- Przykłady międzynarodowych standardów i modeli zarządzania ryzykiem
- Ocena ryzyka oraz analiza jego wpływu na kluczowe procesy biznesowe (ang. Business Impact Analysis)
- Identyfikacja ryzyk w odniesieniu do aktywów organizacji i odniesienie analizy do działań wdrożeniowych zabezpieczeń systemu BCM
Skuteczne wdrażanie planów ciągłości działania oraz wykorzystanie ich w efektywnym zarządzaniu ryzykiem
- Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne
- Zagrożenia bezpośrednie i pośrednie
- Techniki szacowania strat
Modelowe strategie postępowania z zagrożeniami (warsztat)
- Strategia Tolerowania
- Strategia Monitorowania
- Strategia Zapobiegania
- Strategia Planu Ciągłości Działania
Polityka postępowania z zakłóceniami (warsztat)
- Polityka tolerowania zakłóceń
- Polityka monitorowania zakłóceń
- Polityka zapobiegania zakłóceniom
- Polityka Planu Ciągłości Działania
Planowanie systemu zarządzania ciągłością działania
- Określenie zakresu i celów systemu BCMS
- Polityka Ciągłości Działania
- Kompetencje pracowników BCM
- Osadzenie BCMS w kulturze organizacji
- Zrozumienie organizacji (przegląd zagadnień z I dnia warsztatów)
- Identyfikacja kluczowych procesów/linii biznesowych
- Określenie zagrożeń ciągłości działania i ich wpływów
- Szacowanie ryzyka
- Działania zmniejszające ryzyko
- Określenie strategii BCM
- Opracowanie i wdrożenie reakcji BCM
- Struktura reakcji na zdarzenie
- Plany zarządzania zdarzeniem (IMP) oraz Plany Ciągłości Biznesowej (BCP)
- Dokumentacja systemu zarządzania ciągłością działania
Monitorowanie i weryfikacja skuteczności i przydatności systemu
- Stałe monitorowanie poziomu ryzyka (KRI)
- Cykliczne przeglądy aktualności i adekwatności BCMS
- Audyty wewnętrzne
- Przeglądy kierownictwa odnośnie skuteczności systemu BCMS
- Podejmowanie działań korygujących i zapobiegawczych w kontekście zabezpieczania systemów