Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:ZPIB
Poziom zaawansowania:
Szkolenie na zamówienie
Szkolenie dostosowane do potrzeb Twojego zespołu. Dostępne wyłącznie na zamówienie.
- Dostosowany program
- Indywidualna wycena
- Dowolny termin
O szkoleniu Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Zalety
- Przedstawia techniki i narzędzia zarządzania portfelem projektów, które pozwolą na budowę portfela projektów w organizacjach z punktu widzenia celów biznesowych
- Zastosowanie zasad efektywnego wyboru i skutecznej realizacji zbioru projektów
- Zastosowania w praktyce łączenia odpowiedzialności biznesowej z projektową
- Tworzenia i zarządzania inicjatyw projektowych i lepszej ich integracji
- Przedstawienie procesów zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w kontekście organizacji
- Poznanie roli Biura Zarządzania Portfelem i umiejętność wyboru zakresu usług, które powinny być świadczone w organizacji przez PMO
- Omówienie problemów i wyzwań związanych wdrożeniem procesu Zarządzania Portfelem Projektów i Biura Zarządzania Portfelem w organizacji
- Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z teorią i praktyką zarządzania portfelem inicjatyw prowadzonych w warunkach niepewności i wdrożenia zasad optymalizacji procesów IT, tak aby finalnie sprostać oczekiwaniom użytkowników końcowych
- W szczególności uczestnicy nauczą się zarządzać portfelem łącząc podejście klasyczne i zwinne do zarządzania projektem lub programem transformacyjnych zmian IT
- Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zarządzania projektami i procesami IT
- Wypracowanie zasad i reguł pracy zespołowej poprzez czytelne zdefiniowanie odpowiedzialności i uprawnień decyzyjnych dla poszczególnych ról z zespole projektowym, programowym i portfela
- Koncentracja na korzyściach i wymianie doświadczeń zmierzających do osiągnięcia zaplanowanych wyników efektywności, zwiększenia satysfakcji klientów, poprawy terminowości zaplanowanych działań
- Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które będą mogli wykorzystać realizując projekty lub w nich uczestnicząc, ale również podejmować proaktywne działania optymalizacyjne wykorzystując świadomie równe techniki Agile do optymalizacji procesów
- Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy
Program
Wprowadzenie: projekt, program, portfel
- Procesy a projekty w organizacji IT
- Rola zarządzania portfelem projektów w zarządzaniu firmą IT
Definiowanie portfela zmian w obszarze IT
- Powiązanie portfela ze strategią organizacji
- Plan Zarządzania Portfelem
- Identyfikacja komponentów portfela
- Wybór i wymiarowanie kryteriów oceny komponentów portfela
- Priorytetyzacja projektów
- Budowanie systemu metryk efektywności portfela
Reguły iteracyjnego procesu zarządzania portfelem
- Przygotowanie
- Kategoryzacja
- Identyfikacja
- Planowanie
- Ocena
- Selekcja
- Priorytetyzacja
- Równoważenie
- Uruchamianie
- Autoryzacja
- Akceptacja
- Kapitalizacja
- Raportowanie
- Przeglądanie
- Nadzorowanie wykorzystania efektów projektów
Dostosowanie portfela projektów
- Równoważenie i optymalizacja portfela projektów
- Zarządzanie podażą i popytem - analiza zapotrzebowania i dostępności zasobów
- Zarządzanie wartością portfela - analiza kosztów i korzyści projektowych
- Zarządzanie ryzykiem portfela
- Zarządzanie strategiczną zmianą
Autoryzacja i kontrola portfela projektów
- Monitorowanie zgodności celów projektów ze zgodnością celów biznesowych organizacji
Wprowadzenie do adaptacyjnego zarządzania projektami
- Potrzeba zmian w filozofii zarządzania projektami?
- Struktura i założenia projektu adaptacyjnego
- Kiedy warto zarządzać adaptacyjnie z uwzględnieniem relacji biznesowych Klient - Dostawca
- Podstawowe wartości adaptacyjne
Zasady przewodnie agile w budowaniu portfela zmian
- Planowanie i kontrola
- Wytwarzanie a zapewnienie zgodności z wymogami formalnymi
- Progresywna redukcja ryzyka
- Wytwarzanie wcześniejszych korzyści
Model adaptacyjnego zarządzania projektem, programem i portfelem zmian
- Zasady i praktyki
- Ramy strukturalne procesu adaptacyjnego
- Faza 1: Tworzenie wizji
- Faza 2: Planowanie adaptacyjne
- Faza 3: Eksploracja
- Faza 4: Adaptacja
- Faza 5: Zamknięcie projektu
- Praktyki adaptacyjne
Planowanie w projekcie adaptacyjnym i jej wpływ na poziom portfela inicjatyw
- Identyfikacja ograniczeń w projekcie
- Planowanie w warunkach niepewności: plan iteracji, inkrementalne dostarczanie funkcjonalności
- Planowanie zadań a planowanie funkcjonalności
Praca w iteracjach i system raportowania postępów na poziomie portfela
- Samoorganizacja i samodyscyplina zespołu projektowego
- Rola kierownika w projektach zarządzanych adaptacyjnie
- Budowanie kultury odpowiedzialności
- Utrzymywanie niskiego koszt zmian
- Zdolność zespołu do adaptacji