Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT

Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)

Kod kursu:ZPIB

Poziom zaawansowania:
businessportfolio

Szkolenie na zamówienie

  • Dostosowany program
  • Indywidualna wycena
  • Dowolny termin
Zapytanie o szkolenie

O szkoleniu Zarządzanie portfelem inicjatyw biznesowych - holistyczne spojrzenie na zmiany w IT

W cenie otrzymasz:

  • Materiały szkoleniowe
  • Certyfikat ukończenia szkolenia
  • W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki

Dla kogo?

  • Menedżerowie odpowiedzialni za testowanie, rozwój oprogramowania i utrzymanie systemów IT

Zalety

  • Przedstawia techniki i narzędzia zarządzania portfelem projektów, które pozwolą na budowę portfela projektów w organizacjach z punktu widzenia celów biznesowych
  • Zastosowanie zasad efektywnego wyboru i skutecznej realizacji zbioru projektów
  • Zastosowania w praktyce łączenia odpowiedzialności biznesowej z projektową
  • Tworzenia i zarządzania inicjatyw projektowych i lepszej ich integracji
  • Przedstawienie procesów zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w kontekście organizacji
  • Poznanie roli Biura Zarządzania Portfelem i umiejętność wyboru zakresu usług, które powinny być świadczone w organizacji przez PMO
  • Omówienie problemów i wyzwań związanych wdrożeniem procesu Zarządzania Portfelem Projektów i Biura Zarządzania Portfelem w organizacji
  • Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
  • Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
  • Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how

Cele szkolenia

  • Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z teorią i praktyką zarządzania portfelem inicjatyw prowadzonych w warunkach niepewności i wdrożenia zasad optymalizacji procesów IT, tak aby finalnie sprostać oczekiwaniom użytkowników końcowych
  • W szczególności uczestnicy nauczą się zarządzać portfelem łącząc podejście klasyczne i zwinne do zarządzania projektem lub programem transformacyjnych zmian IT
  • Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zarządzania projektami i procesami IT
  • Wypracowanie zasad i reguł pracy zespołowej poprzez czytelne zdefiniowanie odpowiedzialności i uprawnień decyzyjnych dla poszczególnych ról z zespole projektowym, programowym i portfela
  • Koncentracja na korzyściach i wymianie doświadczeń zmierzających do osiągnięcia zaplanowanych wyników efektywności, zwiększenia satysfakcji klientów, poprawy terminowości zaplanowanych działań
  • Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które będą mogli wykorzystać realizując projekty lub w nich uczestnicząc, ale również podejmować proaktywne działania optymalizacyjne wykorzystując świadomie równe techniki Agile do optymalizacji procesów
  • Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy

Program

Wprowadzenie: projekt, program, portfel

  • Procesy a projekty w organizacji IT
  • Rola zarządzania portfelem projektów w zarządzaniu firmą IT

Definiowanie portfela zmian w obszarze IT

  • Powiązanie portfela ze strategią organizacji
  • Plan Zarządzania Portfelem
  • Identyfikacja komponentów portfela
  • Wybór i wymiarowanie kryteriów oceny komponentów portfela
  • Priorytetyzacja projektów
  • Budowanie systemu metryk efektywności portfela

Reguły iteracyjnego procesu zarządzania portfelem

  • Przygotowanie
  • Kategoryzacja
  • Identyfikacja
  • Planowanie
  • Ocena
  • Selekcja
  • Priorytetyzacja
  • Równoważenie
  • Uruchamianie
  • Autoryzacja
  • Akceptacja
  • Kapitalizacja
  • Raportowanie
  • Przeglądanie
  • Nadzorowanie wykorzystania efektów projektów

Dostosowanie portfela projektów

  • Równoważenie i optymalizacja portfela projektów
  • Zarządzanie podażą i popytem - analiza zapotrzebowania i dostępności zasobów
  • Zarządzanie wartością portfela - analiza kosztów i korzyści projektowych
  • Zarządzanie ryzykiem portfela
  • Zarządzanie strategiczną zmianą

Autoryzacja i kontrola portfela projektów

  • Monitorowanie zgodności celów projektów ze zgodnością celów biznesowych organizacji

Wprowadzenie do adaptacyjnego zarządzania projektami

  • Potrzeba zmian w filozofii zarządzania projektami?
  • Struktura i założenia projektu adaptacyjnego
  • Kiedy warto zarządzać adaptacyjnie z uwzględnieniem relacji biznesowych Klient - Dostawca
  • Podstawowe wartości adaptacyjne

Zasady przewodnie agile w budowaniu portfela zmian

  • Planowanie i kontrola
  • Wytwarzanie a zapewnienie zgodności z wymogami formalnymi
  • Progresywna redukcja ryzyka
  • Wytwarzanie wcześniejszych korzyści

Model adaptacyjnego zarządzania projektem, programem i portfelem zmian

  • Zasady i praktyki
  • Ramy strukturalne procesu adaptacyjnego
  • Faza 1: Tworzenie wizji
  • Faza 2: Planowanie adaptacyjne
  • Faza 3: Eksploracja
  • Faza 4: Adaptacja
  • Faza 5: Zamknięcie projektu
  • Praktyki adaptacyjne

Planowanie w projekcie adaptacyjnym i jej wpływ na poziom portfela inicjatyw

  • Identyfikacja ograniczeń w projekcie
  • Planowanie w warunkach niepewności: plan iteracji, inkrementalne dostarczanie funkcjonalności
  • Planowanie zadań a planowanie funkcjonalności

Praca w iteracjach i system raportowania postępów na poziomie portfela

  • Samoorganizacja i samodyscyplina zespołu projektowego
  • Rola kierownika w projektach zarządzanych adaptacyjnie
  • Budowanie kultury odpowiedzialności
  • Utrzymywanie niskiego koszt zmian
  • Zdolność zespołu do adaptacji

Podsumowanie szkolenia

Podobne szkolenia