Trudne sytuacje i rozwiązywanie konfliktów w zespole
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:KONF/BIZ
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Trudne sytuacje i rozwiązywanie konfliktów w zespole
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Wszystkich osób zainteresowanych tematyką konfiktu w zespole. Menedżerów, team leaderów, osoby aspirujące do tych ról i członków zespołu, którzy czują, że z jakimś konfliktem mają do czynienia i chcą się nauczyć radzić sobie w tej sytuacji.
Zalety
- Przełamanie stereotypów dotyczących konfliktów w zespole
- Poznanie własnego stylu rozwiązywania konfliktów
- Umiejętność doboru stylu rozwiązywania konfliktów w zależności od sytuacji
- Poznanie różnych strategii zarządzania sytuacją konfliktową i nabycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce
- Możliowść przećwiczenia wybranych technik rozwiązywania konfliktów podczas szkolenia
Cele szkolenia
- Poznanie konstruktywnych i destrukcyjnych aspektów konfliktów w środowisku pracy
- Poznanie wpływu konfliktu na efektywność pracy zespołu i efektywność organizacji
- Nabycie umiejętności diagnozy konfliktu i podejmowania działań adekwatnych do rodzaju i fazy konfliktu
- Nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów o różnej naturze i zarządzania sytuacją pokonfliktową
- Dokonanie autodiagnozy swoich typowych zachowań w sytuacjach konfliktowych i świadomość, kiedy wykorzystywać poszczególne postawy
Program
Trudne sytuacje i konflikt – wprowadzenie do tematu
Konflikt – czy to normalne?
Proces konfliktu wg J. Penca
Konflikty w środowisku pracy
- Trudne sytuacje
- Źródła konfliktów, przyczyny niezgodności i sporów
- Bariery komunikacyjne
- Jak rozpoznawać poszczególne postawy u siebie i innych
- Analiza transakcyjna – podstawowe założenia
O czym świadczy konflikt lub brak konfliktu w zespole i organizacji?
- Wpływ konfliktu i braku konfliktu na efektywność
- Konflikt w zespole w perspektywie P. Lencioni’ego
Konflikt konstruktywny i destrukcyjny
Typowe reakcje w sytuacjach konfliktowych
- Autodiagnoza własnego stylu radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
- Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych wg Thomasa-Kilmanna
- Wskazówki, jaki sposób reakcji przyjąć w zależności od sytuacji
Natura konfliktów
- Rodzaje konfliktów wg C. Moore’a
- Symptomy konfliktu – jak je rozpoznać?
- Co się dzieje podczas konfliktu? – Model rozwoju konfliktu wg F. Glasla
Zarządzanie konfliktem
- Czym jest zarządzanie konfliktem
- Konflikty rozwiązywalne i nierozwiązywalne
- Strategie rozwiązywania konfliktów
- Emocje w konflikcie – jak nimi zarządzać?
- Komunikacja nastawiona na porozumienie i czynniki wspierające osiągnięcie porozumienia
- Komunikat Ja
- Komunikacja dorosły-dorosły
- Podstawowe założenia prowadzenia mediacji
Zarządzanie sytuacją pokonfliktową
- Warunki realizacji rozwiązania konfliktu
- Kontrakt indywidualny lub zespołowy
- Monitorowanie relacji i sytuacji
- Model PGE i jego wykorzystanie w sytuacji pokonfliktowej
- Prewencja sytuacji konfliktowych