Umowy w IT z perspektywy zamawiającego
Czas trwania szkolenia:1 dni (8h)
Kod kursu:IT/UMOWY
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Umowy w IT z perspektywy zamawiającego
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Szkolenie przeznaczone jest dla podmiotów występujących po stronie zamawiającego w projektach IT, w szczególności dla wewnętrznych prawników, biura zakupów, kadry zarządzającej oraz wszystkich innych osób odpowiedzialnych za negocjowanie umów IT i zarządzanie umowami IT
Wymagania
- Posiadanie podstawowej wiedzy/doświadczenia w zakresie projektów IT
Zalety
- Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Nabycie wiedzy i poznanie siatki pojęciowej w zakresie projektów i umów IT
- Omówienie praktycznych zagadnień prawnych dotyczących umów na systemy informatyczne
- Praktyczne przygotowanie do negocjowania umów IT z perspektywy zamawiającego
- Przekazanie wiedzy na temat zabezpieczenia przez zamawiającego kluczowych ryzyk projektowych
Program
Podstawowe informacje dot. projektów IT
- Specyfika projektów IT
- Przebieg projektu IT w podstawowych metodykach
Charakterystyka umów w IT. Podstawowe zobowiązania stron
- Rodzaje umów w IT
- Charakter prawny umów w IT
- Zobowiązania wykonawcy w zakresie zgodności z wymogami zamawiającego, np. AML, RODO, bezpieczeństwo, inne wymogi ustawowe (compliance)
- Obowiązek współdziałania zamawiającego - uwarunkowania ustawowe a umowne
Aspekty techniczne wykonania oprogramowania
- Wymagania funkcjonalne systemu - rola analizy przedwdrożeniowej i projektu technicznego
- Infrastruktura techniczna (sprzęt)
Organizacja projektu
- Plan komunikacji - sprawne określenie zasad kontaktu między stronami, opis ról w projekcie
- Zarządzanie zmianą - zapewnienie elastyczności projektu poprzez ustalenie zasad wnioskowania i akceptowania zmian
- Kontrola personelu wykonawcy oraz podwykonawców
Odbiór świadczeń określonych umową
- Weryfikacja dostarczonego oprogramowania (testowanie, okresy stabilizacji)
- Procedury odbioru
- Ryzyka związane z klauzulami odbiorowymi
Wynagrodzenie
- Modele wynagrodzenia (fixed price, T&M)
- Potrącanie kar umownych z wynagrodzenia
Odpowiedzialność i kary umowne
- Ogólne zasady odpowiedzialności
- Rozszerzenie odpowiedzialności
- Limitowanie odpowiedzialności - kiedy zamawiający nie powinien stosować limitów?
- Kary umowne - rodzaje, charakterystyka, cel
- Główne problemy z dochodzeniem odpowiedzialności od wykonawcy
Gwarancja na oprogramowanie
- Treść zobowiązania gwarancyjnego
- Gwarancja a rękojmia
- Stosunek gwarancji do usług utrzymania
SLA (service level agreement)
- Ustalenie oczekiwanej dostępności i czasów reakcji/naprawy/obejścia
- Kategoryzacja błędów
- Procedury zgłaszania błędów
- Mechanizmy kar umownych w przypadku niedotrzymania parametrów SLA
Ochrona zamawiającego
- Zabezpieczenie należytego wykonania umowy (wniesienie na rachunek bankowy/gwarancja bankowa)
- Zobowiązanie wykonawcy do posiadania określonego ubezpieczenia
Prawa własności intelektualnej
- Przedmiot praw autorskich w umowach IT - co jest utworem?
- Współtwórczość
- Utwór pracowniczy
- Przeniesienie autorskich praw majątkowych
- Licencja, modele i zakres licencji
- Autorskie prawa majątkowe do oprogramowania - uregulowania szczególne
- Najczęstsze problemy związane z prawami własności intelektualnej w projektach IT
Poufność i ochrona danych
- Klauzule poufności
- Ochrona danych osobowych w projektach IT
- Kwestia bezpieczeństwa informacji zamawiającego
- Zasady udzielania zdalnego dostępu do środowisk zamawiającego
Zakończenie współpracy
- Odstąpienie od dzieła (umowne i ustawowe, skutki odstąpienia)
- Wypowiedzenie (rodzaje wypowiedzenia, terminy, ograniczenia, skutki wypowiedzenia)
- Exit plan jako dokument określający obowiązki stron w przypadku zakończenia współpracy (np. transfer know-how, usunięcie danych, rozliczenia)