UML2 dla analityków

LICZBA DNI: 4 (32h)

KOD KURSU: UML/ANA

Powiadom
o kolejnych terminach

# requirements

# quality

# uml

Autor szkolenia:
Michał Podbielski

O szkoleniu

DLA KOGO?

Szkolenie profilowane jest dla analityków, którzy chcą modelować aplikacje i procesy za pomocą UML2

Przydatne jest również dla testerów, którzy muszą weryfikować poprawność działania aplikacji w oparciu o dokumentacje w UML2

Szkolenie jest również doskonałe dla programistów i testerów, którzy mają nadzieję na awans w kierunku analityka

Na szkoleniu poruszane są również podstawy architektury

WYMAGANIA

Szkolenie opisuje proces analizy od podstaw łącznie z wprowadzeniem do obiektowości, zatem brak wymagań wstępnych

ZALETY

Omawianie UML od podstaw (brak wymagań wstępnych)

Duży nacisk na warsztatowy charakter szkolenia

Duży nacisk na praktyczne podejście do modelowania

Cele szkolenia

Zdobycie umiejętności analitycznych w zakresie analizy wymagań, modelowania procesów biznesowych oraz analizy systemowej z użyciem notacji UML2

Przedstawienie podstaw architektury oraz omówienie różnic między analizą a projektowaniem, dzięki czemu uczestnicy poznają wszystkie obszary UML2 mimo analitycznego profilu szkolenia

Nacisk na modelowanie podczas ćwiczeń w celu zdobycia umiejętności analitycznych, a nie samego poznania UML

Program

  • Podstawy obiektowości
  • Czym jest modelowanie obiektowe
  • Czym jest, a czym nie jest UML
  • Rozwój UML
  • Podstawowe elementy
  • Mechanizmy rozszerzenia
  • Zastosowania
  • Diagram a model
  • Metodyka kaskadowa
  • Unified Software Development Process - USDP
  • Rational Unified Process
  • Extreme Programming
  • Scrum i pochodne
  • Czym są wymagania i po co analiza
  • Trudności związane z analizą wymagań
  • Proces analizy wymagań
    • Analiza problemu
    • Zbieranie wymagań
    • Opis wymagania
    • Grupowanie wymagań
    • Znajdowanie podobieństw i sprzeczności
    • Definiowanie zależności
    • Zatwierdzanie wymagań
    • Ustalanie priorytetów
  • Dokumentacja przypadków użycia
  • Diagram przypadków użycia
    • Aktor
    • Przypadek użycia
    • Asocjacja
    • Relacje include i extend
    • Generalizacja
    • Granica kontekstu
  • Proces biznesowy
  • Po co modelować procesy biznesowe
  • Języki opisu procesów biznesowych
  • Diagram aktywności
    • Modelowanie procesów i algorytmów w UML
    • Aktywność a akcja
    • Przepływy sterowania (normalne, równolegle, warunkowe)
    • Początek i końce
    • Przepływ obiektu
    • Sygnały, przerwania i wyjątki
    • Partycje
    • Zaawansowane reprezentacje przepływu obiektów
    • Stereotypy obiektów: central buffer i datastore
    • Regiony rozszerzenia
  • Różnice między modelem projektowym a analitycznym
  • Diagram klas
    • Klasa i jej elementy
    • Klasy i metody abstrakcyjne
    • Interfejs
    • Relacje
      • Realizacja
      • Dziedziczenie
      • Zależność i wybrane stereotypy
      • Asocjacja i jej cechy
      • Agregacja i kompozycja
      • Klasa asocjacyjna
      • Zbiory i ograniczenia dziedziczenia
  • Diagram obiektów - opis i omówienie przydatności
  • Diagram struktur połączonych - opis i omówienie przydatności
  • Analiza CRC
  • Diagram sekwencji
    • Linia życia
    • Rodzaje komunikatów
      • Synchroniczny
      • Asynchroniczny
      • Zwrotny
      • Tworzenie i niszczenie obiektu
      • Komunikat zgubiony i odnaleziony
    • Bloki złożone: alt, break, loop, par
    • Referencja do diagramu
  • Model analityczny na diagramie sekwencji
    • Po co i kiedy warto tworzyć
    • Stereotypy analityczne: boundary, control, entity
    • Zasady modelowania analitycznego
  • Diagram komunikacji - opis i omówienie przydatności
  • Diagram przeglądu interakcji - opis i omówienie przydatności
  • Diagram maszyny stanowej
    • Stan prosty i złożony
    • Przejścia (proste, automatyczne, zwrotne, wewnętrzne)
    • Zdarzenia (czasowe, zmiany stanu, wywołanie, sygnał, all)
    • Sygnatura przejścia
    • Pseudo-stany
      • Ropoczęcie
      • Zakończenie a zniszczenie
      • Wybór
      • Punkt węzłowy
      • Rozwidlenie i złączenie
    • Predefiniowane czynności w stanie (entry, do, exit)
    • Historia płytka i głęboka
    • Zdarzenia odroczone
    • Pseudo stany w stanie złożonym (entry i exit point)
    • Stany współbieżne
  • Diagram harmonogamowania - opis i omówienie przydatności
  • Czym jest architektura systemu
  • Cele tworzenia architektury
  • Diagram komponentów
    • Komponenty proste i złożone
    • Interfejs wymagany i dostarczany
    • Konektor\złączenie (assembly)
    • Porty
  • Diagram wdrożenia
    • Logiczny\opisowy diagram wdrożenia
    • Instancyjny diagram wdrożenia
  • Diagram pakietów - opis i omówienie przydatności
  • MOF - Meta Object Facility
  • Pakiet CORE
  • Profile UML
    • Profil
    • Meta-Klasa
    • Stereotyp
    • Rozszerzenie
    • Użycie profilu
  • Język ograniczeń OCL
    • Zastosowanie OCL
    • Podstawy skladni OCL
    • Kontekst wyrażenia
    • Zastosowanie OCL na diagramach UML
  • Model Driven Archtecture
    • Czym jest MDA
    • Modele MDA
    • Transformacja

POLITYKA COOKIES:

Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb oraz wyświetlać Ci przydatne i adekwatnych dla Ciebie reklamy w serwisie i poza nim. Możesz kontrolować ustawienia ciasteczek w swoich ustawieniach swojej przeglądarki. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.