Modelowanie z użyciem notacji UML2
LICZBA DNI: 5 (40h)
KOD KURSU: UML2/MOD
Weź udział w szkoleniu
Termin
Lokalizacja
Trener
Cena / os
22
marca
Warszawa,
Termin
22
marca
Lokalizacja
Warszawa,
Trener
Cena / os
Powiadom
o kolejnych terminach
O szkoleniu
DLA KOGO?
Szkolenie adresowane jest do osób, które chciałyby poznać UML2
Zarówno dla programistów, analityków, projektantów czy architektów, a także dla kary zarządzającej, która odpowiada za jakość wprowadzanych rozwiązań
WYMAGANIA
Szkolenie opisuje proces modelowania od podstaw, łącznie z wprowadzeniem do obiektowości, zatem brak wymagań wstępnych
ZALETY
Poznanie UML we wszystkich aspektach modelowania
W znacznej mierze warsztatowy charakter zajęć
Praktyczne podejście do modelowania
Cele szkolenia
Zdobycie od podstaw umiejętności niezbędnych do stworzenia pełnego modelu począwszy od analizy wymagań, poprzez tworzenie modelu przypadków użycia, modelu analitycznego, architektury, a skończywszy na modelu projektowym
Omówienie i przećwiczenie najczęściej używanych oraz zaawansowanych elementów języka UML2
Rozwijanie umiejętności modelowania
Program
Wprowadzenie do UML
- Podstawy obiektowości
- Czym jest modelowanie obiektowe
- Czym jest, a czym nie jest UML
- Rozwój UML
- Podstawowe elementy
- Mechanizmy rozszerzenia
- Perspektywy 4+1
- Zastosowania UML
- Diagram a model
Metodyki wytwarzania oprogramowania (opcjonalne)
- Metodyka kaskadowa
- Unified Software Development Process - USDP
- Rational Unified Process
- Extreme Programming
- Scrum i pochodne
Analiza wymagań
- Czym są wymagania i po co analiza
- Trudności związane z analizą wymagań
- Proces analizy wymagań
- Analiza problemu
- Zbieranie wymagań
- Opis wymagania
- Grupowanie wymagań
- Znajdowanie podobieństw i sprzeczności
- Definiowanie zależności
- Zatwierdzanie wymagań
- Ustalanie priorytetów
Model przypadków użycia
- Dokumentacja przypadków użycia
- Diagram przypadków użycia
- Aktor
- Przypadek użycia
- Asocjacja
- Relacje include i extend
- Generalizacja
- Granica kontekstu
Modelowanie procesów biznesowych
- Proces biznesowy
- Po co modelować procesy biznesowe
- Języki opisu procesów biznesowych
- Diagram aktywności
- Modelowanie procesów i algorytmów w UML
- Aktywność a akcja
- Przepływy sterowania (normalne, równolegle, warunkowe)
- Początek i końce
- Przepływ obiektu
- Sygnały, przerwania i wyjątki
- Partycje
- Zaawansowane reprezentacje przepływu obiektów
- Stereotypy obiektów: central buffer i datastore
- Regiony rozszerzenia
- Łączniki
- Zestawy danych
- Parametry czynności
Model statyczny w analizie i projekcie
- Różnice między modelem projektowym a analitycznym
- Diagram klas
- Klasa i jej elementy
- Klasy i metody abstrakcyjne
- Interfejs
- Relacje
- Realizacja
- Dziedziczenie
- Zależność
- Asocjacja i jej cechy
- Agregacja i kompozycja
- Klasa asocjacyjna
- Podstawy projektowania obiektowego
- Enkapsulacja
- High Cohesion
- Loose Coupling
- Zaawansowane elementy diagramy klas
- Wybrane stereotypy standardowe dla zależności
- Klasy szablonowe
- Zbiory i ograniczenia dziedziczenia
- Ograniczenia końców asocjacji
- Asocjacja kwalifikowana
- Asocjacja n-arna
- Diagram obiektów - opis i omówienie przydatności
- Diagram struktur połączonych - opis i omówienie przydatności
Model dynamiczny w analizie i projekcie
- Analiza CRC
- Diagram sekwencji
- Linia życia
- Rodzaje komunikatów
- Synchroniczny
- Asynchroniczny
- Zwrotny
- Tworzenie i niszczenie obiektu
- Komunikat zgubiony i odnaleziony
- Bloki złożone: alt, break, loop, par
- Referencja do diagramu
- Model analityczny na diagramie sekwencji
- Po co i kiedy warto tworzyć
- Stereotypy analityczne: boundary, control, entity
- Zasady modelowania analitycznego
- Zaawansowane elementy diagramu sekwencji
- Pozostałe bloki złożone
- opt, critical, strict, seq
- neg, ignore, consider, assert
- Bramy: formalne, właściwe, wyrażeniowe
- Diagram komunikacji - opis i omówienie przydatności
- Diagram przeglądu interakcji - opis i omówienie przydatności
Modelowanie stanowe w analizie i projekcie
- Diagram maszyny stanowej
- Stan prosty i złożony
- Przejścia (proste, automatyczne, zwrotne, wewnętrzne)
- Zdarzenia (czasowe, zmiany stanu, wywołanie, sygnał, all)
- Sygnatura przejścia
- Pseudo-stany
- Rozpoczęcie
- Zakończenie a zniszczenie
- Wybór
- Punkt węzłowy
- Rozwidlenie i złączenie
- Predefiniowane czynności w stanie (entry, do, exit)
- Historia płytka i głęboka
- Zdarzenia odroczone
- Pseudo stany w stanie złożonym (entry i exit point)
- Stany współbieżne
- Diagram harmonogramowania - opis i omówienie przydatności
- Diagram sekwencji a stany i harmonogramowanie
Model architektoniczny
- Czym jest architektura systemu
- Cele tworzenia architektury
- Diagram komponentów
- Komponenty proste i złożone
- Interfejs wymagany i dostarczany
- Konektor/złączenie (assembly)
- Porty
- Diagram wdrożenia
- Logiczny/opisowy diagram wdrożenia
- Węzły
- Communication path
- Instancyjny diagram wdrożenia
- Artefakty i ich relacje
- Diagram pakietów
- Pakiet
- Access a import
- Merge
Zaawansowane elementy UML (opcjonalne)
- MOF - Meta Object Facility
- Pakiet CORE
- Profile UML
- Profil
- Meta-Klasa
- Stereotyp
- Rozszerzenie
- Użycie profilu
- Język ograniczeń OCL
- Zastosowanie OCL
- Podstawy składni OCL
- Kontekst wyrażenia
- Zastosowanie OCL na diagramach UML
- Model Driven Architecture
- Czym jest MDA
- Modele MDA
- Transformacja
