Modelowanie z użyciem notacji UML2

LICZBA DNI: 5 (40h)

KOD KURSU: UML2/MOD

Powiadom
o kolejnych terminach

# requirements

# quality

# uml

Autor szkolenia:
Michał Podbielski

O szkoleniu

DLA KOGO?

Szkolenie adresowane jest do osób, które chciałyby poznać UML2

Zarówno dla programistów, analityków, projektantów czy architektów, a także dla kary zarządzającej, która odpowiada za jakość wprowadzanych rozwiązań

WYMAGANIA

Szkolenie opisuje proces modelowania od podstaw, łącznie z wprowadzeniem do obiektowości, zatem brak wymagań wstępnych

ZALETY

Poznanie UML we wszystkich aspektach modelowania

W znacznej mierze warsztatowy charakter zajęć

Praktyczne podejście do modelowania

Cele szkolenia

Zdobycie od podstaw umiejętności niezbędnych do stworzenia pełnego modelu począwszy od analizy wymagań, poprzez tworzenie modelu przypadków użycia, modelu analitycznego, architektury, a skończywszy na modelu projektowym

Omówienie i przećwiczenie najczęściej używanych oraz zaawansowanych elementów języka UML2

Rozwijanie umiejętności modelowania

Program

  • Podstawy obiektowości
  • Czym jest modelowanie obiektowe
  • Czym jest, a czym nie jest UML
  • Rozwój UML
  • Podstawowe elementy
  • Mechanizmy rozszerzenia
  • Perspektywy 4+1
  • Zastosowania UML
  • Diagram, a model
  • Metodyka kaskadowa
  • Unified Software Development Process - USDP
  • Rational Unified Process
  • Extreme Programming
  • Scrum i pochodne
  • Czym są wymagania i po co analiza
  • Trudności związane z analizą wymagań
  • Proces analizy wymagań
    • Analiza problemu
    • Zbieranie wymagań
    • Opis wymagania
    • Grupowanie wymagań
    • Znajdowanie podobieństw i sprzeczności
    • Definiowanie zależności
    • Zatwierdzanie wymagań
    • Ustalanie priorytetów
  • Dokumentacja przypadków użycia
  • Diagram przypadków użycia
    • Aktor
    • Przypadek użycia
    • Asocjacja
    • Relacje include i extend
    • Generalizacja
    • Granica kontekstu
  • Proces biznesowy
  • Po co modelować procesy biznesowe
  • Języki opisu procesów biznesowych
  • Diagram aktywności
    • Modelowanie procesów i algorytmów w UML
    • Aktywność a akcja
    • Przepływy sterowania (normalne, równolegle, warunkowe)
    • Początek i końce
    • Przepływ obiektu
    • Sygnały, przerwania i wyjątki
    • Partycje
    • Zaawansowane reprezentacje przepływu obiektów
    • Stereotypy obiektów: central buffer i datastore
    • Regiony rozszerzenia
    • Łączniki
    • Zestawy danych
    • Parametry czynności
  • Różnice między modelem projektowym a analitycznym
  • Diagram klas
    • Klasa i jej elementy
    • Klasy i metody abstrakcyjne
    • Interfejs
    • Relacje
      • Realizacja
      • Dziedziczenie
      • Zależność i wybrane stereotypy
      • Asocjacja i jej cechy
      • Agregacja i kompozycja
      • Klasa asocjacyjna
  • Podstawy projektowania obiektowego
    • Enkapsulacja
    • High Cohesion
    • Loose Coupling
  • Zaawansowane elementy diagramy klas
    • Wybrane stereotypy standardowe dla zależności
    • Klasy szablonowe
      • Zbiory i ograniczenia dziedziczenia
    • Ograniczenia końców asocjacji
    • Asocjacja kwalifikowana
    • Asocjacja n-arna
  • Diagram obiektów - opis i omówienie przydatności
  • Diagram struktur połączonych - opis i omówienie przydatności
  • Analiza CRC
  • Diagram sekwencji
    • Linia życia
    • Rodzaje komunikatów
      • Synchroniczny
      • Asynchroniczny
      • Zwrotny
      • Tworzenie i niszczenie obiektu
      • Komunikat zgubiony i odnaleziony
    • Bloki złożone: alt, break, loop, par
    • Referencja do diagramu
  • Model analityczny na diagramie sekwencji
    • Po co i kiedy warto tworzyć
    • Stereotypy analityczne: boundary, control, entity
    • Zasady modelowania analitycznego
  • Zaawansowane elementy diagramu sekwencji
    • Pozostałe bloki złożone
      • opt, critical, strict, seq,
      • neg, ignore, consider, assert
    • Bramy: formalne, właściwe, wyrażeniowe
  • Diagram komunikacji - opis i omówienie przydatności
  • Diagram przeglądu interakcji - opis i omówienie przydatności
  • Diagram maszyny stanowej
    • Stan prosty i złożony
    • Przejścia (proste, automatyczne, zwrotne, wewnętrzne)
    • Zdarzenia (czasowe, zmiany stanu, wywołanie, sygnał, all)
    • Sygnatura przejścia
    • Pseudo-stany
      • Ropoczęcie
      • Zakończenie a zniszczenie
      • Wybór
      • Punkt węzłowy
      • Rozwidlenie i złączenie
    • Predefiniowane czynności w stanie (entry, do, exit)
    • Historia płytka i głęboka
    • Zdarzenia odroczone
    • Pseudo stany w stanie złożonym (entry i exit point)
    • Stany współbieżne
  • Diagram harmonogamowania - opis i omówienie przydatności
  • Diagram sekwencji a stany i harmonogramowanie
  • Czym jest architektura systemu
  • Cele tworzenia architektury
  • Diagram komponentów
    • Komponenty proste i złożone
    • Interfejs wymagany i dostarczany
    • Konektor\złączenie (assembly)
    • Porty
  • Diagram wdrożenia
    • Logiczny\opisowy diagram wdrożenia
      • Węzły
      • Communication path
    • Instancyjny diagram wdrożenia
    • Artefakty i ich relacje
  • Diagram pakietów
    • Pakiet
    • Access a import
    • Merge
  • MOF - Meta Object Facility
  • Pakiet CORE
  • Profile UML
    • Profil
    • Meta-Klasa
    • Stereotyp
    • Rozszerzenie
    • Użycie profilu
  • Język ograniczeń OCL
    • Zastosowanie OCL
    • Podstawy skladni OCL
    • Kontekst wyrażenia
    • Zastosowanie OCL na diagramach UML
  • Model Driven Archtecture
    • Czym jest MDA
    • Modele MDA
    • Transformacja

POLITYKA COOKIES:

Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb oraz wyświetlać Ci przydatne i adekwatnych dla Ciebie reklamy w serwisie i poza nim. Możesz kontrolować ustawienia ciasteczek w swoich ustawieniach swojej przeglądarki. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.