Architektura systemów
Czas trwania szkolenia:5 dni (40h)
Kod kursu:J/ARCH
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Architektura systemów
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Szkolenie jest odpowiednie dla programistów, projektantów, analityków, jak również dla architektów chcących usystematyzować wiedzę i wymienić doświadczenia w grupie
- Dla osób, które chciałyby zapoznać się z praktycznymi aspektami tworzenia architektury
- Dla wszystkich, którzy chcą otworzyć przed sobą nowe możliwości w zakresie realizacji zadań związanych z kompetencjami architekta
- Dla osób pragnących podejmować lepsze decyzje poprzez osiągnięcie wyższej świadomości konsekwencji płynących z dobranych rozwiązań
Wymagania
- Brak wymagań wstępnych
Zalety
- Szkolenie kładzie duży nacisk na osiągnięcie wysokiej świadomości konsekwencji związanych z doborem rozwiązań, technologii, wzorców i innych decyzji architektonicznych
- Budujemy umiejętność podejmowania i weryfikacji decyzji architektonicznych, poruszając się w realiach nieklarownych wizji systemu i dużej ilości założeń architektonicznych
- Wzorce architektoniczne omawiane na poziomie koncepcyjnym (niezależnym od języka) i technologicznym (z oznaczeniem rozwiązań hetero i homogenicznych)
- Sposób omawiania pozwala uczestnikom na odnajdywanie w przyszłości nowszych technologii danej klasy czy związanych z danym językiem rozwiązań homogenicznych
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Zdobycie wiedzy niezbędnej do tworzenia i weryfikacji architektury oraz umiejętności rozpatrywania potencjalnych rozwiązań z punktu widzenia parametrów systemowych
- Poznanie języka UML w zakresie modelowania architektury i umiejętności tworzenia modeli architektonicznych
Program
Podstawy Architektury
- Czym jest architektura
- Cele tworzenia architektury
- Kim jest architekt i jaką pełni rolę
- Proces architektoniczny
- Dokumentacja architektoniczna
- Zarządzanie ryzykiem
Parametry systemowe
- Czym są parametry systemowe
- Jak poprawnie definiować wymagania niefunkcjonalne
- Parametry systemowe
- Wymiary systemu i ich wpływ na parametry systemu
- Priorytetyzacja parametrów systemowych
Wzorce architektoniczne
- Wprowadzenie do wzorców
- Stable Dependency Principle
- Wzorce podziału odpowiedzialności
- Wzorce infrastruktury
- Wzorce EAI (Enterprise Application Integration)
- Microservices i technologie
- Słów kilka o szablonach: Microservices Patterns, POSA, PEAA, Core J2EE, DDD, EIP
Prototypowanie
- Po co prototypować
- Prototyp Proof of Concept
- Prototyp ewolucyjny
- Antywzorzec Lava Flow
Architektura warstwy klienta i prezentacji
- Przechowywanie sesji
- Podział klientów: gruby, cienki, RIA
- Technologie klienta grubego: Swing, SWT, RCP
- Technologie klienta cienkiego
Architektura warstwy biznesowej
- Przetwarzanie rozproszone
- Komunikacja zdalna a lokalna
- Optymalizacja komunikacji sieciowej
- Protokoły komunikacyjne
- Serwery aplikacji i kryteria wyboru
Architektura warstwy integracji i zasobów
- Technologie utrwalania danych:
- Komunikacja asynchroniczna
- Systemy legacy
- Screen Scrapping
- Technologie scaffolding'owe
Modelowanie architektury w UML
- Diagram komponentów
- Diagram wdrożenia
Zaawansowane aspekty modelowania architektury w UML
- Instancyjne diagramy wdrożenia
- Niskopoziomowe diagramy wdrożenia
- Szablony architektoniczne
- Artefakty na diagramach wdrożenia
- Diagram pakietów
Przejście z architektury do projektu
- Warstwy i komponenty a realizacja projektu
- Warstwy i komponenty a model projektowy
- Uwzględnienie ograniczeń architektury w projekcie
Weryfikacja i ocena architektury
- Po co weryfikować?
- Zespół weryfikujący
- Techniki weryfikacji i oceny
- Proces weryfikacji
- Raport z weryfikacji