Planowanie i budżetowanie projektów
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:PM/PLAN
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Planowanie i budżetowanie projektów
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Specjaliści ds. planowania projektów, członkowie zespołów projektowych, kierownicy projektów, liderzy zespołów projektowych, menadżerowie wszystkich szczebli zarządzania
Zalety
- Umiejętność szacowania kosztów i czasu trwania zadań przy wykorzystaniu różnych technik estymacji
- Aktywnie zarządzanie ryzykiem i jego uwzględnienie w zakładanych szacunkach
- Wykorzystywanie wiedzy historycznej do eksploracji przyszłych wyników szczególnie w zakresie kosztów i czasów realizacji poszczególnych zadań
- Podejmowanie optymalnych decyzji na podstawie analiz harmonogramu i zależności pomiędzy implementowanymi funkcjonalnościami
- Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów
- Nabycie umiejętności właściwego przygotowywania założeń projektowych
- Dostrzeganie punktów krytycznych i ograniczeń we własnych projektach
- Reagowanie na symptomy niekorzystnych zmian zachodzących w projektach
- Uwzględnienie czynników ryzyka w estymacjach budżetowych i szukanie świadomej drogi postępowania skierowanej na redukcję kosztową (dodatkowej pracochłonności) oraz skutk ów płynących z zagrożeń dla celów projektowych
- Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zakresu szacowania, wnioskowania i replanowania zakresu projektu na podstawie złożoności wymagań i pracochłonności
- Wyjaśnienie jaki jest cel przygotowania wycen z perspektywy interesariuszy oraz w jaki sposób ją obronić przed kluczowymi stronami w projekcie
- Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które pozwolą we właściwy sposób dokumentować założenia projektowe
- Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy członka zespołu developerskiego
- Konsultacje i wymiana praktycznych doświadczeń między uczestnikami warsztatów i trenerem
Program
Przegląd wiedzy z zakresu przygotowania planów realizacji projektu
- Cykl życia projektu i elementy planistyczne – czyli jak zachować zintegrowane podejście do planowania z perspektywy członków zespołu projektowego
- Wykorzystanie modelu ograniczeń do opracowania planu zależności wymagań
- Przegląd narzędzi i technik planowania przedsięwzięć
- Prezentacja przykładów wymagań dla projektów – nauka płynąca z doświadczeń
- Proces przygotowania spójnych założeń do projektu
Wykorzystanie technik alokacji i estymacji wykorzystania zasobów w projektach
- Cele opracowania wycen z perspektywy interesariuszy projektu i inwestowaniu w krytyczne funkcjonalności projektowanego rozwiązania
- Analiza wpływu zmian wymagań na budżet całego projektu
- Elementy związane z monitorowaniem i kontrolą kosztów projektu
- Przedstawienie głównych technik szacowania zasobów
- Podział kosztów w projektach i metodyki ich szacowania
- Poziomy dokładności szacowania eksperckiego
- Uwzględnienie ograniczeń i bilansowanie zasobów – przegląd głównych błędów zespołów projektowych
- Szacowanie ryzyka i konieczność uwzględnienia dodatkowej pracochłonności
Techniki i metody szacowania w projektach
- Wyceny wewnętrzne i zewnętrzne oraz analiza wniosków dla Właściela Produktu, Sprzedaży, Kierownika Projektu, Zespołu DevOps
- Poziomy złożoności wymagań i matryca RTM
- Technika oceny złożoności technologicznej
- Technika oceny złożoności organizacyjnej
- Technika estymacji przez analogię.
- Metody estymacji oparte o stosunek rozmiar-koszt
- Metoda bottom-up
- Modele parametryczne
- Technika Delficka
- Technika PERT
- Metoda top-down
- Technika Poker Game
Wyznaczanie planu bazowego i monitorowanie realizacji zadań zgodnie z przyjętym harmonogramem
- Znaczenie planu bazowego w kontekście monitorowania uzyskanych wyników i konieczności aktualizacji założeń i ponownej wyceny implementacji funkcjonalności
- Proces zarządzania zmianą wymagań i jego wpływ na re-estymaty
- Metody gradacji i selekcji proponowanych zmian w projekcie
- Aktualizacja planu bazowego i wyznaczanie nowych planów bazowych
- Diagnozowanie przyczyn wystąpienia odchyleń i konieczność wyjaśniania przez zespoły developerskie odchyleń
- Ocenia końcowa uzyskanych efektów i zapewnienie właściwej komunikacji
Zarządzanie finansami w projektach i ich wpływ na proces budżetowania
- Szacowanie kosztów – rodzaje, cechy i funkcje estymacji
- Określanie budżetu – procedury szacowania kosztów projektu top-down i bottom-up
- Kontrolowanie kosztów (wkład, narzędzia i techniki, rezultaty)
- Określanie kosztów podlegających sterowaniu
- Kalkulowanie kosztów na podstawie czasu pracy
- Rozkład kosztów na podstawie cyklu życia projektu
- Krzywa "spalania" – czyli jak racjonalnie oceniać efektywność wykorzystania zasobów finansowych
- Tworzenie planu bazowego kosztów i jego monitorowanie w projekcie
Ocena rentowności projektów inwestycyjnych - wskaźniki finansowe
- Okres zwrotu (Payback Period)
- Zaktualizowana wartość netto NPV (Net Present Value)
- Wewnętrzna stopa zwrotu inwestycji IRR (Internal Rate of Return)
- Wskaźnik efektywności/zyskowności (Profitability Index)
- Zwrot z inwestycji ROI (Return of Investment)
Cele i główne elementy procesu zarządzania ryzykiem
- Definiowanie pojęcia ryzyka.
- Określenie miejsca ryzyka w zarządzaniu i kontroli.
- Elementy składowe zarządzania ryzykiem
- Kultura zarządzania ryzykiem w organizacji
- Budowanie dojrzałości organizacji, a zarządzanie ryzykiem
Podstawy zarządzania ryzykiem w projektach i ich wpływ na budżet
- Właściwości ryzyka
- Elementy i czynniki ryzyka w kontroli
- Elementy składowe zarządzania ryzykiem a cykl życia projektu
Pryncypia w zarządzaniu ryzykiem
- Istota i cel zarządzania ryzykiem
- Założenia organizacyjne do zarządzania ryzykiem na poziomie projektu, programu i portfela inicjatyw infrastrukturalnych
- Kategoryzacja ryzyka i ich konsekwencji w odniesieniu do celów projektu
- Monitorowanie ryzyka oraz właściwe podejście od interpretacji skuteczności podjętych działań
Wykorzystanie standardów do zarządzania ryzykiem
- Przegląd międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem i możliwości ich wykorzystania w organizacji
- Standard zarządzania projektami PMBoK i obszar wiedzy z zarządzania ryzykiem
- Zasady wdrożenia standardu PMBoK w organizacji i zapewnienie efektywnego systemu monitorowania ryzyka na poziomie portfela inicjatyw, programów i konkretnych projektów
Narzędzia i techniki do identyfikacji i analizy ryzyka
- Przegląd technik i narzędzi do analizy ryzyka – ćwiczenia praktyczne
- Kwantyfikacja ryzyka i metodyka postępowania z dodatkowym narzutem kosztowym przy uwzględnieniu wymagań wysokopoziomowych
Podsumowanie i wnioskowanie końcowe
- Dyskusja panelowa i podsumowanie szkolenia
- Wymiana doświadczeń oraz przegląd zrealizowanych celów