Praktyczne wykorzystanie technik i narzędzi Lean IT do rozwiązywania problemów
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:ROZW/PROBL
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Praktyczne wykorzystanie technik i narzędzi Lean IT do rozwiązywania problemów
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Menedżerowie ds. Rozwoju Oprogramowania
- Menedżerowie ds. Utrzymania Systemów IT
- Kierownicy Projektów
- Kierownicy Programów Transformacji IT
- Dyrektorzy Departamentów IT
- Zespoły odpowiedzialne za realizację inicjatyw usprawniających procesy IT
- Zespoły odpowiedzialne za optymalizację produktowe
Zalety
- Uczestnicy poznają czym jest metodyka Lean Six-Sigma i jakie są jej główne cechy i zastosowania
- Uczestnicy dowiedzą się na czym polega definicja VoC (Voice of Customer) i CTQ (Critical to Quality) oraz cykl DMAIC i dlaczego odgrywają tak ważną rolę w odniesieniu do każdego procesu IT
- Uczestnicy nauczą się stosować techniki A3, 8D i FMEA do rozwiązywania problemów
- Uczestnicy dowiedzą się jak prowadzić projekty i kontrolować rezultaty usprawnień przy wykorzystaniu podejścia DMAIC
- Uczestnicy zdobędą umiejętność oceny czy realizowany proces biznesowy jest efektywny
- Uczestnicy nauczą się jak zdiagnozować i usunąć źródła problemów i wąskie gardła w procesie
- Uczestnicy dowiedzą się jakie najskuteczniejsze narzędzia zastosować do rozwiązania problemu
- Uczestnicy nauczą się wykorzystywać statystykę do doskonalenia procesów
- Uczestnicy poznają w jaki sposób podnosić jakość procesu oraz zmniejszać koszty jego realizacji
- Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Omówienie metod, narzędzi oraz technik przydatnych do analizy i rozwiązywania problemów IT oraz prezentacje praktycznych aspektów wykorzystania narzędzi doskonalenia
- Jasne i precyzyjne przedstawienie szczupłego myślenia w procesach IT, których nadrzędnym celem jest dostarczenie wartości dodanej dla klientów
- Pokazanie każdej pracy jako element procesu, w którym można zastosować wszystkie zasady i techniki optymalizacyjne
- Omówienie metod, narzędzi oraz technik szczupłego zarządzania Lean oraz praktyczne przybliżenie metodyki Lean Six-Sigma oraz cyklu DMAIC do realizacji procesów IT i zarządzania projektami w sposób zwinny ukierunkowany na osiąganie korzyści
Program
Podstawowe zasady Lean Management i wprowadzenie do metodyki Agile Lean Six-Sigma
- Wprowadzenie Lean w organizacji - przegląd wyzwań i benchmark stosowanych praktyk
- Warsztaty Lean - droga do szybkich udoskonaleń w procesach IT
- Zespoły Lean - wykorzystanie potencjału interdyscyplinarnych zespołów na rzecz ponoszenia efektywności procesów
- Wdrażanie usprawnień i ich znaczenie na rzecz zwiększenia produktywności i efektywności biznesowej
Wykorzystanie głosu klienta na rzecz wzrostu jakości wyników procesów IT
- Wartość postrzegana przez klienta
- Całkowita satysfakcja Klienta - jak ja zapewnić w procesach biznesowych i projektach IT?
- Narzędzia do śledzenia i pomiaru satysfakcji klienta
- Oczekiwania Klienta a zdolność procesów biznesowych do ich zaspokajania
- Wpływ miary VoC na strategię transformacji IT
Metoda 8D - rozwiązywanie problemów w obszarze IT
- Wprowadzenie do tematyki rozwiązywania problemów
- Co to jest metoda 8D i kiedy ją można stosować
- Formularz 8D
- Metodyka rozwiązywania problemów jakościowych 8D
- Wykonanie analizy 8D dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów
- Dyskusja i konsultacje grupowe oraz indywidualne
Przegląd narzędzi doskonalenia - analiza FMEA
- Zapobieganie problemom - analiza przyczyn i skutków wad FMEA
- Techniki wspomagające tworzenie analizy FMEA
- Analiza ryzyka i dotkliwości jego wystąpienia (RPN - Risk Priority Number)
- Metodyka opracowania analizy FMEA
Metodyka Lean Six-Sigma i cykl DMAIC - warsztat symulacyjny
- Etap Definiowania (D)
- Etap Pomiaru (M)
- Etap Analizy (A)
- Etap usprawniania (I) i sterowania (C)