Przygotowanie do certyfikacji PMP
Czas trwania szkolenia:5 dni (40h)
Kod kursu:PM/PMP
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Przygotowanie do certyfikacji PMP
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Kierownicy projektów pragnący poszerzyć swoje kompetencje zawodowe poprzez zgłębienie dobrych praktyk zarządzania projektami promowanych przez Project Management Institute i przejście certyfikacji Project Management Professional®
Wymagania
- Przynajmniej 3 lata doświadczenia praktycznego jako project manager
- Wcześniejsza znajomość PMBoK Guide® nie jest wymagana - szkolenie jest zaprojektowane jako rozpoczynające proces przygotowania do egzaminu
Zalety
- Podczas szkolenia uczestnicy przybiorą rolę zespołu zarządzającego dużym projektem. Prowadzeni przez trenera będą odkrywać pojęcia PMBoK® Guide. Każde pojęcie będzie dyskutowane na podstawie prowadzących pytań trenera w kontekście codziennej pracy uczestników jak również przykładowego projektu. Dodatkowo, każdy uczestnik będzie symbolicznie odpowiedzialny za określony obszar zarządzania projektem (harmonogram, koszt, jakość, ryzyko, komunikację itd.) oraz związane z nim dokumenty projektowe (harmonogram bazowy, raporty jakości, rejestr ryzyk, rejestr problemów itd.). Dodatkowo, w sali szkoleniowej uczestnicy będą otoczeni przez symboliczne reprezentacje kluczowych artefaktów PMBoK® Guide (organizational process assets, enterprise environmental factors, narzędzia i techniki zarządzania projektem). Celem takiego podejścia jest maksymalizacja interakcji, aktywizacja wszystkich sposobów nauki (dyskusja, słuchanie, obserwacja, zadania manualne) oraz nacisk na autorefleksję uczestników
- Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Pomóc uczestnikom przygotować się efektywnie do egzaminu PMP®
- Dostosować istniejące zrozumienie materii zarządzania projektami do konceptów i terminologii PMBoK® Guide
- Zbudować postawy zarządzania projektami dostosowane do najlepszych praktyk PMI
- Podać praktyczne instrukcje odnośnie dalszej nauki i przygotowania do egzaminu
- Podniesienie kompetencji zarządzania projektami poprzez uzupełnienie luk umiejętności uczestników w odniesieniu do najlepszych praktyk PMI
Program
Rola i kompetencje project managera
- PMI’s Talent Triangle
- Zarządzanie w odróżnieniu od przywództwa
Kontekst organizacyjny
- Projekt w odróżnieniu od programu i portfela
- Rodzaje struktury organizacyjnej i pozycja project managera w każdej z nich
Pochodzenie projektów
- Uzasadnienie biznesowe (business case), oczekiwane rezultaty, kryteria sukcesu
- Relacje ze sponsorem
- Zadania project managera na wczesnym etapie projektu, uwzględniając kontekst biznesowy, identyfikację interesariuszy
- Stworzenie karty projektu
Elementy PMBoK Guide® i jego logika
- Cykl życia projektu w odróżnieniu od cyklu życia produktu i cyklu rozwoju produktu
- Grupy procesów i obszary wiedzy PMBoK Guide®
Planowanie projektu
- Aktywności, narzędzia i techniki, artefakty (części składowe planu zarządzania projektem, dokumenty projektowe, kluczowe elementy wejścia i wyjścia) we wszystkich obszarach wiedzy zarządzania projektem
- Istota każdego z procesów planowania
- Podejście do zbierania wymagań, definiowania zakresu, planowania kosztu, harmonogramu, zasobów, zaangażowania interesariuszy, komunikacji, kontroli zmian i jakości, przygotowania zakupów, identyfikowania, analizowania ryzyk i włączania odpowiedzi na ryzyka do całościowego planu zarządzania projektem zgodne z PMBoK Guide®
- Codzienne realia uczestników, odniesienie do dokumentów i artefaktów faktycznie wykorzystywanych przez nich
- Aplikacja PMBoK Guide® do zwinnego sposobu dostarczania projektów
Rozpoczynanie pracy
- Pozyskanie zasobów
- Proces zakupowy
- Rozwój zespołu projektowego: budowa zespołu, organizacja zespołu, umiejętności przywódcze
Realizacja prac projektowych
- Codzienne zadania project managera
- Logika przepływu produktów projektu od wytwarzania poprzez kontrolę jakości do walidacji zakresu
Zarządzania jakością
- Odróżnienie od kontroli jakości
- Kluczowe pojęcia
- Odniesienie do zwinnego wytwarzania oprogramowania
Zarządzania wiedzą projektową
- Podejścia do zarządzania wiedzą utajoną i sprecyzowaną
Zarządzanie zespołem i zaangażowaniem interesariuszy
- Wykorzystywane narzędzia
- Rozwiązywanie konfliktów
Operowanie przepływem informacji i komunikacją w projekcie
- Dane, informacje i raporty
- Przepływ przez procesy egzekucji i kontroli aż po zarządzanie komunikacją
Kontrola harmonogramu i kosztu
- Wykorzystanie Zarządzania Wartością Wytworzoną: _Earned Value Management_
- Analiza odchyleń, trendów, rezerw
- Ćwiczenia obliczeniowe
Monitoring projektu
- Zasoby, komunikacja, zaangażowanie interesariuszy, zakres, zakupy
- Obchodzenie się z problemami i ryzykiem
Obchodzenie się ze zmianami w projekcie w kontrolowany sposób
- Rodzaje zmian
- Idea zintegrowanej kontrola zmian i rola planu zarządzania zmianą
Zamykanie projektu lub jego fazy
Przegląd procesów zarządzania projektem
- Kiedy i jak często każdy proces jest faktycznie wykonywany w prawdziwym projekcie
- Mapowanie codziennych aktywności zarządzania projektem na grupy procesów
- Przegląd kolejności aktywności planowania