Przygotowanie do certyfikacji PMP
LICZBA DNI: 5 (40h)
KOD KURSU: PM/PMP
O szkoleniu
DLA KOGO?
Kierownicy projektów pragnący poszerzyć swoje kompetencje zawodowe poprzez zgłębienie dobrych praktyk zarządzania projektami promowanych przez Project Management Institute i przejście certyfikacji Project Management Professional®
WYMAGANIA
Przynajmniej 3 lata doświadczenia praktycznego jako project manager
Wcześniejsza znajomość PMBoK Guide® nie jest wymagana - szkolenie jest zaprojektowane jako rozpoczynające proces przygotowania do egzaminu
ZALETY
Podczas szkolenia uczestnicy przybiorą rolę zespołu zarządzającego dużym projektem. Prowadzeni przez trenera będą odkrywać pojęcia PMBoK® Guide. Każde pojęcie będzie dyskutowane na podstawie prowadzących pytań trenera w kontekście codziennej pracy uczestników jak również przykładowego projektu. Dodatkowo, każdy uczestnik będzie symbolicznie odpowiedzialny za określony obszar zarządzania projektem (harmonogram, koszt, jakość, ryzyko, komunikację itd.) oraz związane z nim dokumenty projektowe (harmonogram bazowy, raporty jakości, rejestr ryzyk, rejestr problemów itd.). Dodatkowo, w sali szkoleniowej uczestnicy będą otoczeni przez symboliczne reprezentacje kluczowych artefaktów PMBoK® Guide (organizational process assets, enterprise environmental factors, narzędzia i techniki zarządzania projektem). Celem takiego podejścia jest maksymalizacja interakcji, aktywizacja wszystkich sposobów nauki (dyskusja, słuchanie, obserwacja, zadania manualne) oraz nacisk na autorefleksję uczestników
Cele szkolenia
Pomóc uczestnikom przygotować się efektywnie do egzaminu PMP®
Dostosować istniejące zrozumienie materii zarządzania projektami do konceptów i terminologii PMBoK® Guide
Zbudować postawy zarządzania projektami dostosowane do najlepszych praktyk PMI
Podać praktyczne instrukcje odnośnie dalszej nauki i przygotowania do egzaminu
Podniesienie kompetencji zarządzania projektami poprzez uzupełnienie luk umiejętności uczestników w odniesieniu do najlepszych praktyk PMI
Program
Rola i kompetencje project managera
- PMI’s Talent Triangle
- Zarządzanie w odróżnieniu od przywództwa
Kontekst organizacyjny
- Projekt w odróżnieniu od programu i portfela
- Rodzaje struktury organizacyjnej i pozycja project managera w każdej z nich
Pochodzenie projektów
- Uzasadnienie biznesowe (business case), oczekiwane rezultaty, kryteria sukcesu
- Relacje ze sponsorem
- Zadania project managera na wczesnym etapie projektu, uwzględniając kontekst biznesowy, identyfikację interesariuszy
- Stworzenie karty projektu
Elementy PMBoK Guide® i jego logika
- Cykl życia projektu w odróżnieniu od cyklu życia produktu i cyklu rozwoju produktu
- Grupy procesów i obszary wiedzy PMBoK Guide®
Planowanie projektu
- Aktywności, narzędzia i techniki, artefakty (części składowe planu zarządzania projektem, dokumenty projektowe, kluczowe elementy wejścia i wyjścia) we wszystkich obszarach wiedzy zarządzania projektem
- Istota każdego z procesów planowania
- Podejście do zbierania wymagań, definiowania zakresu, planowania kosztu, harmonogramu, zasobów, zaangażowania interesariuszy, komunikacji, kontroli zmian i jakości, przygotowania zakupów, identyfikowania, analizowania ryzyk i włączania odpowiedzi na ryzyka do całościowego planu zarządzania projektem zgodne z PMBoK Guide®
- Codzienne realia uczestników, odniesienie do dokumentów i artefaktów faktycznie wykorzystywanych przez nich
- Aplikacja PMBoK Guide® do zwinnego sposobu dostarczania projektów
Rozpoczynanie pracy
- Pozyskanie zasobów
- Proces zakupowy
- Rozwój zespołu projektowego: budowa zespołu, organizacja zespołu, umiejętności przywódcze
Realizacja prac projektowych
- Codzienne zadania project managera
- Logika przepływu produktów projektu od wytwarzania poprzez kontrolę jakości do walidacji zakresu
Zarządzania jakością
- Odróżnienie od kontroli jakości
- Kluczowe pojęcia
- Odniesienie do zwinnego wytwarzania oprogramowania
Zarządzania wiedzą projektową
- Podejścia do zarządzania wiedzą utajoną i sprecyzowaną
Zarządzanie zespołem i zaangażowaniem interesariuszy
- Wykorzystywane narzędzia
- Rozwiązywanie konfliktów
Operowanie przepływem informacji i komunikacją w projekcie
- Dane, informacje i raporty
- Przepływ przez procesy egzekucji i kontroli aż po zarządzanie komunikacją
Kontrola harmonogramu i kosztu
- Wykorzystanie Zarządzania Wartością Wytworzoną: _Earned Value Management_
- Analiza odchyleń, trendów, rezerw
- Ćwiczenia obliczeniowe
Monitoring projektu
- Zasoby, komunikacja, zaangażowanie interesariuszy, zakres, zakupy
- Obchodzenie się z problemami i ryzykiem
Obchodzenie się ze zmianami w projekcie w kontrolowany sposób
- Rodzaje zmian
- Idea zintegrowanej kontrola zmian i rola planu zarządzania zmianą
Zamykanie projektu lub jego fazy
Przegląd procesów zarządzania projektem
- Kiedy i jak często każdy proces jest faktycznie wykonywany w prawdziwym projekcie
- Mapowanie codziennych aktywności zarządzania projektem na grupy procesów
- Przegląd kolejności aktywności planowania
Etyczne aspekty roli project managera według PMI’s Code of Ethics
Wskazówki dla dalszej nauki oraz przygotowania do i zdawania egzaminu
