7 cech dobrego szkolenia dla pracownika

Karolina Zadroga
Ikona kalendarza
29 maja 2020

Organizacja szkoleń dla pracowników to wyróżnik dobrego pracodawcy. Jego zadaniem jest nie tylko kierowanie zespołem na co dzień, ale także analiza wyników jego pracy i wyszukiwanie słabych stron. Aby je zlikwidować i uzupełnić luki kompetencyjne w zespole, warto przeprowadzić szkolenie dla pracowników. Jakie powinno mieć ono cechy, żeby przyniosło oczekiwany rezultat i w równym stopniu zaangażowało wszystkich uczestników?

1. Dopasowanie do poziomu wiedzy uczestników oraz indywidualne podejście trenera do każdego z nich

Dobre szkolenie powinno odpowiadać potrzebom szkolonej grupy. Jeśli przedstawimy jej treści zbyt trudne, bardzo szybko poczuje demotywację i zniechęci się do pochłaniania wiedzy. Z kolei oczywiste lub zbyt początkujące informacje wprowadzą na sali nudę. Zdecydowanie warto więc przed szkoleniem rozeznać się w poziomie wiedzy jego uczestników - analiza potrzeb to niezwykle ważny element naszej pracy z każdym klientem. Prowadzący szkolenie powinien wiedzieć o słabych i mocnych stronach uczestników szkolenia dla pracowników. Uzyskane wiadomości pozwolą lepiej dopasować treści szkolenia. Jeśli grupa angażuje się w zajęcia i wykazuje ponadprogramową wiedzą, warto wyjść poza ramy tematyczne szkolenia. Jeśli zgromadzeni mówią niewiele, należy ich angażować poprzez pytania.

2. Odpowiednia tematyka

Nie ma nic gorszego niż mówienie od rzeczy. Szkolenie ma stanowić kompendium wiedzy w danym temacie. Uczestnicy szkolenia dla pracowników chcą uzyskać konkretną wiedzę potrzebną do wykonywania pracy w swoim dziale. Jeśli zamierzamy poruszyć różne zagadnienia, nie tylko warto szkolenie podzielić, ale przede wszystkim zatrudnić specjalistów z danych dziedzin.

3. Prowadzenie przez specjalistę

Dobre szkolenie dla pracowników powinno być prowadzone przez specjalistę. Osobę, która zjadła zęby na danym temacie i jest jednocześnie świetnym dydaktykiem. Dobrze, gdy prowadzący ma charyzmę i potrafi zarazić pasją innych. Decydując się na współpracę z ekspertem, sprawdź jego doświadczenie oraz zweryfikuj czy firma dba o odpowiednie przygotowanie kadry trenerskiej do prowadzenia szkoleń.

4. Case study

Teoria jest ważna, ale to praktyka przyciąga uwagę podczas szkoleń. Dlatego, jeśli chcemy przygotować dobre szkolenie dla pracowników, warto pamiętać o przykładach z życia. Prezentując je, nie tylko lepiej zobrazujemy rzeczywistość, ale angażujemy pracowników w zajęcia. Chętniej będą się oni dzielić przykładami ze swojego życia.

5. Małe grupy szkoleniowe

Nie na darmo nauczycielki w szkołach dzielą uczniów na grupy. Pozwala to lepiej zapanować nad towarzystwem. Dobre szkolenie dla pracowników również warto przeprowadzić w małych grupach. Uczestnicy szybciej się na siebie otworzą, a szkoleniowiec łatwiej zapamięta zgromadzonych.

6. Materiały szkoleniowe

Pracownicy chętniej pójdą na szkolenie, z którego wyniosą nie tylko wiedzę, ale także materiały do późniejszej nauki. Dlatego warto przygotować ciekawe materiały szkoleniowe dla każdego pracownika. Pamiętajmy, aby zawierały jak najwięcej merytorycznych treści. W innym wypadku najprawdopodobniej wylądują szybko w koszu na śmieci.

7. Dostępność szkoleniowca po spotkaniu oraz raporty poszkoleniowe

Dobre szkolenie dla pracowników nie powinno się skończyć po opuszczeniu przez nich sali. Prowadzący powinien być dostępny dla zainteresowanych nie tylko przez kilkanaście minut po szkoleniu (wtedy najczęściej pojawiają się dopiero dodatkowe pytania). Specjalista zawsze zostawia na siebie namiary, zachęca do kontaktu, a nawet oferuje współpracę. Ważne jest również to, żeby zbierać opinie uczestników po odbytym szkoleniu. Następnie na podstawie odpowiedzi tworzony jest raport, dzięki któremu wiadomo co w szkoleniu było dobre, a co wymaga doskonalenia.

Aby zorganizować dobre szkolenie dla pracowników, należy wziąć pod uwagę ich potrzeby, poziom wiedzy oraz aktualną sytuację w firmie. To, czy szkolenie rzeczywiście było przydatne, okaże się w ciągu najbliższych kilku tygodni po jego przeprowadzeniu.

Przeczytaj także

Ikona kalendarza

23 kwiecień

Chatbot w e-commerce: Jak stworzyć narzędzie, które rozumie klientów?

Odkryj, jak chatboty AI rewolucjonizują e-commerce, wspierając zakupy i komunikację z klientami dzięki zaawansowanym algorytmom i int...

Ikona kalendarza

18 kwiecień

400 mln złotych na dostępność uczelni: Jak skorzystać ze środków FERS?

Uczelnie w Polsce mogą uzyskać do 97% wsparcia finansowego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, eliminując bariery dla os...

Ikona kalendarza

28 marzec

Akcja RABATKA - Poznaj wiosenną promocję!

Trwa tegoroczna wiosenna promocja: Akcja RABATKA, dzięki której możesz zaoszczędzić na szkoleniach otwartych z naszej autorskiej ofer...