Szkolenie dostępne na zamówienie

Linux w systemach wbudowanych

Otwarty system operacyjny

Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)

Poziom zaawansowania:

Kod kursu:LINUX/ES

linuxembedded-systemsarm

Szkolenie na zamówienie

  • Dostosowany program
  • Indywidualna wycena
  • Dowolny termin
Zapytanie o szkolenie

Linux w systemach wbudowanych

Cele szkolenia

  • Uruchomienie systemu Linux na wybranej platformie wbudowanej

  • Poznanie technik pracy z zestawami deweloperskimi

  • Kompilowanie i konfigurowanie jądra systemu oraz aplikacji dla wbudowanego Linuksa

  • Podczas szkolenia części teoretyczne będą przeplatane praktycznymi ćwiczeniami z wykorzystaniem płytek deweloperskich w celu utrwalenia i wdrożenia w życie przyswojonej wiedzy

  • Użytkownicy między innymi uruchomią system Linux od podstaw na platformie wbudowanej, rozpoczynając od konfiguracji bootloadera oraz uruchomienia jądra systemu


Dla kogo?

  • Szkolenie skierowane jest do programistów i integratorów, chcących rozpocząć pracę z systemami wbudowanymi opartymi o system operacyjny Linux


Zalety

  • Całe szkolenie nastawione jest na zastosowanie teorii w praktyce

  • Uczestnicy będą przez całe szkolenie przechodzili przez kolejne etapy przystosowania i uruchomienia Linuksa na ich własnym zestawie deweloperskim

  • Takie podejście pozwala na dostrzeżenie drobnych, acz istotnych, szczegółów implementacyjnych jak i nabrania pewnej swobody i pewności przy pracy ze sprzętem

  • Jednocześnie unifikacja platformy sprzętowej - użycie płytki BeagleBone Black, pozwala na skupienie się na samym sednie szkolenia i uniknięcie niespodziewanych problemów związanych z niestabilnością środowiska

  • W szczególności uczestnicy w praktycznych zadaniach poznają typowe czynności wykonywane przy instalacji systemu Linux na platformach wbudowanych

  • Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań

  • Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką

  • Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how


Wymagania

  • Od uczestników szkolenia wymagana jest umiejętność pracy w systemie Linux, obsługa linii poleceń oraz wiedza na temat kompilowania i uruchamiania programów dla tego systemu operacyjnego

  • Znajomość języka C nie jest obowiązkowa jednak w pewnych sytuacjach może ułatwić przyswojenie materiału

  • Szkolenie realizowane jest z użyciem płytki BeagleBone Black ale może być dostosowane na innej uzgodnionej platformie


W cenie otrzymasz:

  • Materiały szkoleniowe

  • Certyfikat ukończenia szkolenia

  • W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki

Program

Pobierz program w PDF

Wprowadzenie do systemów wbudowanych

  • Platformy sprzętowe

  • Architektura platformy deweloperskiej używanej w trakcie szkolenia

  • Systemy operacyjne

  • Miejsce Linuksa w systemach wbudowanych

Wprowadzenie do systemu Linux w ujęciu systemów wbudowanych

  • Przegląd elementów składowych systemu (program rozruchowy, jądro, elementy przestrzeni użytkownika)

  • Metody kompilacji dla systemów wbudowanych

  • Środowisko deweloperskie dla platformy używanej na warsztatach

Kompilacja skrośna

  • Kompilator, biblioteki i narzędzia

  • Opcje kompilacji dla ARM EABI

  • Biblioteka standardowa

  • Główny system plików

Bootloader

  • Mapy pamięci flash i RAM

  • Procedura startu systemu wbudowanego

  • Bootloader pierwszego poziomu

  • U-Boot (Przygotowanie U-Boot, konfiguracja, ładowanie jądra systemu przez TFTP, montowanie głównego systemu plików przez NFS)

Przygotowanie jądra systemu

  • Struktura drzewa katalogów kodu źródłowego jądra, omówienie wybranych gałęzi

  • Profile dla platform sprzętowych

  • Zarządzanie konfiguracją

  • Elementy wkompilowane w jądro kontra moduły

  • Narzędzia ułatwiające budowanie systemu

  • Obsługa i rodzaje urządzeń w systemie Linux

Programy przestrzeni użytkownika

  • Przygotowanie root filesystem

  • Podstawowa konfiguracja systemu operacyjnego (interfejsy sieciowe, skrypty startowe)

  • Kompilacja skrośna bibliotek i programów

  • Komunikacja między jądrem a przestrzenią użytkownika

Metody komunikacji z systemem wbudowanym

  • Konsola szeregowa i narzędzia do jej obsługi, emulatory terminali

  • Transfer plików przez połączenie szeregowe (protokoły XMODEM, YMODEM)

  • Narzędzia systemowe przydatne w pracy sieciowej: ssh, smb, netcat

  • Debugowanie (gdb, gdbserver)

  • Zrzuty pamięci (core dumps) i omówienie informacji w nich zawartych