Linux w systemach wbudowanych

LICZBA DNI: 2 (16h)

KOD KURSU: LINUX/ES

Powiadom
o kolejnych terminach

# linux

# embedded-systems

# arm

O szkoleniu

DLA KOGO?

Szkolenie skierowane jest do programistów i integratorów, chcących rozpocząć pracę z systemami wbudowanymi opartymi o system operacyjny Linux

WYMAGANIA

Od uczestników szkolenia wymagana jest umiejętność pracy w systemie Linux, obsługa linii poleceń oraz wiedza na temat kompilowania i uruchamiania programów dla tego systemu operacyjnego

Znajomość języka C nie jest obowiązkowa jednak w pewnych sytuacjach może ułatwić przyswojenie materiału

Szkolenie realizowane jest z użyciem płytki Beagle Bone Black ale może być dostosowane na innej uzgodnionej platformie

ZALETY

Całe szkolenie nastawione jest na zastosowanie teorii w praktyce

Uczestnicy będą przez całe szkolenie przechodzili przez kolejne etapy przystosowania i uruchomienia Linuksa na ich własnym zestawie deweloperskim

Takie podejście pozwala na dostrzeżenie drobnych, acz istotnych, szczegółów implementacyjnych jak i nabrania pewnej swobody i pewności przy pracy ze sprzętem

Jednocześnie unifikacja platformy sprzętowej - użycie płytki BeagleBone Black, pozwala na skupienie się na samym sednie szkolenia i uniknięcie niespodziewanych problemów związanych z niestabilnością środowiska

W szczególności uczestnicy w praktycznych zadaniach poznają typowe czynności wykonywane przy instalacji systemu Linux na platformach wbudowanych

Cele szkolenia

Uruchomienie systemu Linux na wybranej platformie wbudowanej

Poznanie technik pracy z zestawami deweloperskimi

Kompilowanie i konfigurowanie jądra systemu oraz aplikacji dla wbudowanego Linuksa

Podczas szkolenia części teoretyczne będą przeplatane praktycznymi ćwiczeniami z wykorzystaniem płytek deweloperskich w celu utrwalenia i wdrożenia w życie przyswojonej wiedzy

Użytkownicy między innymi uruchomią system Linux od podstaw na platformie wbudowanej, rozpoczynając od konfiguracji bootloadera oraz uruchomienia jądra systemu

Program

  • Platformy sprzętowe
  • Architektura platformy deweloperskiej używanej w trakcie szkolenia
  • Systemy operacyjne
  • Miejsce Linuksa w systemach wbudowanych
  • Przegląd elementów składowych systemu (program rozruchowy, jądro, elementy przestrzeni użytkownika)
  • Metody kompilacji dla systemów wbudowanych
  • Środowisko deweloperskie dla platformy używanej na warsztatach
  • Kompilator, biblioteki i narzędzia
  • Opcje kompilacji dla ARM EABI
  • Biblioteka standardowa
  • Główny system plików
  • Mapy pamięci flash i RAM
  • Procedura startu systemu wbudowanego
  • Bootloader pierwszego poziomu
  • U-Boot (Przygotowanie U-Boot, konfiguracja, ładowanie jądra systemu przez TFTP, montowanie głównego systemu plików przez NFS)
  • Struktura drzewa katalogów kodu źródłowego jądra, omówienie wybranych gałęzi
  • Profile dla platform sprzętowych
  • Zarządzanie konfiguracją
  • Elementy wkompilowane w jądro kontra moduły
  • Narzędzia ułatwiające budowanie systemu
  • Obsługa i rodzaje urządzeń w systemie Linux
  • Przygotowanie root filesystem
  • Podstawowa konfiguracja systemu operacyjnego (interfejsy sieciowe, skrypty startowe)
  • Kompilacja skrośna bibliotek i programów
  • Komunikacja między jądrem a przestrzenią użytkownika
  • Konsola szeregowa i narzędzia do jej obsługi, emulatory terminali
  • Transfer plików przez połączenie szeregowe (protokoły XMODEM, YMODEM)
  • Narzędzia systemowe przydatne w pracy sieciowej: ssh, smb, netcat
  • Debugowanie (gdb, gdbserver)
  • Zrzuty pamięci (core dumps) i omówienie informacji w nich zawartych

POLITYKA COOKIES:

Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb oraz wyświetlać Ci przydatne i adekwatnych dla Ciebie reklamy w serwisie i poza nim. Możesz kontrolować ustawienia ciasteczek w swoich ustawieniach swojej przeglądarki. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.