Oprogramowanie OMEGA-PSIR otrzymało akredytację ORCID

Jolanta Stępniak
Ikona kalendarza
16 czerwca 2021

Oprogramowanie OMEGA-PSIR, opracowane przez Instytut Informatyki Politechniki Warszawskiej, rozwijane i wdrażane we współpracy z firmą Sages otrzymało akredytację dostawcy danych ORCID. Uzyskanie takiej akredytacji wymaga od dostawcy dostosowania interfejsu oraz procedur eksportu danych do standardów stosowanych przez ORCID. OMEGA-PSIR spełnia wszystkie warunki określone przez ORCID.

ORCID - to międzynarodowa organizacja non-profit, której celem jest wspieranie pracowników naukowych w wymianie informacji o ich publikacjach i osiągnięciach naukowych. Jej głównym celem jest nadanie unikalnego identyfikatora każdemu przedstawicielowi świata nauki, tak aby jednoznacznie mógł on mieć przypisany cały swój dorobek - niezależnie od tego gdzie i w jakiej dziedzinie publikuje, pod jaką formą swojego nazwiska lub z jaką afiliacją (instytucją). Rejestracja w bazie jest bezpłatna, a nadany identyfikator nie traci ważności. Jest on stosowany np. w publikacjach, ponadto wielu wydawców przyjmuje ORCID ID, jako dodatkowy element identyfikujący (oprócz najczęściej stosowanej afiliacji).

Każda zarejestrowana osoba może sama przekazać do bazy ORCID informacje o swoim dorobku naukowym (publikacjach) lub może korzystać z pomocy, akredytowanej organizacji - wydawcy publikacji lub dostawcy danych. Organizacje te muszą mieć upoważnienie posiadacza ORCID ID do przekazywania tych danych. Właśnie jednym z takich upoważnionych dostawców danych jest OMEGA-PSIR.

Zaletą korzystania z opcji przekazywania danych przez licencjonowanego dostawcę jest to, że są one zweryfikowane (poprawne), przygotowane według akceptowanych standardów i przekazywane przy pomocy odpowiedniej funkcji (import/ export), bez konieczności ręcznego wprowadzania danych, co mogło generować błędy.

W Polsce obowiązek uzyskania ORCID ID przez pracowników naukowych i przekazywanie danych o swoich publikacjach do bazy ORCID został wprowadzony Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2018 poz. 1668 z późniejszymi zmianami). Kompletność dorobku pracowników instytucji naukowych w tej bazie, została określona jako jeden z warunków ewaluacji instytucji naukowych planowanej za okres 2017-2021.

System identyfikacji ORCID jest komplementarny do systemów stosowanych przez dostawców największych światowych agregatów informacji o publikacjach (np. SCOPUS ID - dla autorów publikacji rejestrowanych w bazie SCOPUS lub ResearcherID - dla autorów publikacji rejestrowanych w Web of Knowledge). Jednak wadą tych rozwiązań jest ich ograniczenie do autorów publikujących u wydawców akceptowanych przez te bazy. Dlatego też ORCID jest organizacją niezależną, niezwiązaną z żadnym konkretnym wydawcą, dzięki czemu jej identyfikator jest powszechnie dostępny.

Poniżej znajdują się przykładowe ORCID ID zawierające linki do profilu konkretnego autora:

Jeżeli Twoja instytucja dąży do szerokiego udostępnienia informacji o dorobku naukowym pracowników oraz szuka wsparcia w procesie ewaluacji, jeśli chce przekazywać dane, dotyczące publikacji do bazy ORCID, skontaktuj się z nami:

Przeczytaj także

Ikona kalendarza

28 marzec

Akcja RABATKA - Poznaj wiosenną promocję!

Trwa tegoroczna wiosenna promocja: Akcja RABATKA, dzięki której możesz zaoszczędzić na szkoleniach otwartych z naszej autorskiej ofer...

Ikona kalendarza

15 marzec

“To be or not to be” a multi cloud company? Przewodnik dla kadry kierowniczej, doradców ds. chmury i architektów IT. (część 1)

Odkryj potencjał multi cloud. Jakie korzyści i ryzyka niesie? Przeczytaj poradnik, który krok po kroku pomaga wybrać idealną strategi...

Ikona kalendarza

8 marzec

Nie przegap okazji - zapisz się na konferencję IREB exploRE 2024 i poznaj najlepszych ekspertów w dziedzinie wymagań

Zapraszamy na konferencję IREB exploRE 2024, poświęconą tematyce inżynierii wymagań i analizie biznesowej. Konferencja odbędzie się 2...