Oprogramowanie OMEGA-PSIR otrzymało akredytację ORCID

Jolanta Stępniak
CRIS Solutions Specialist
Ikona kalendarza
16 czerwca 2021

Oprogramowanie OMEGA-PSIR, opracowane przez Instytut Informatyki Politechniki Warszawskiej, rozwijane i wdrażane we współpracy z firmą Sages otrzymało akredytację dostawcy danych ORCID. Uzyskanie takiej akredytacji wymaga od dostawcy dostosowania interfejsu oraz procedur eksportu danych do standardów stosowanych przez ORCID. OMEGA-PSIR spełnia wszystkie warunki określone przez ORCID.

ORCID - to międzynarodowa organizacja non-profit, której celem jest wspieranie pracowników naukowych w wymianie informacji o ich publikacjach i osiągnięciach naukowych. Jej głównym celem jest nadanie unikalnego identyfikatora każdemu przedstawicielowi świata nauki, tak aby jednoznacznie mógł on mieć przypisany cały swój dorobek - niezależnie od tego gdzie i w jakiej dziedzinie publikuje, pod jaką formą swojego nazwiska lub z jaką afiliacją (instytucją). Rejestracja w bazie jest bezpłatna, a nadany identyfikator nie traci ważności. Jest on stosowany np. w publikacjach, ponadto wielu wydawców przyjmuje ORCID ID, jako dodatkowy element identyfikujący (oprócz najczęściej stosowanej afiliacji).

Każda zarejestrowana osoba może sama przekazać do bazy ORCID informacje o swoim dorobku naukowym (publikacjach) lub może korzystać z pomocy, akredytowanej organizacji - wydawcy publikacji lub dostawcy danych. Organizacje te muszą mieć upoważnienie posiadacza ORCID ID do przekazywania tych danych. Właśnie jednym z takich upoważnionych dostawców danych jest OMEGA-PSIR.

Zaletą korzystania z opcji przekazywania danych przez licencjonowanego dostawcę jest to, że są one zweryfikowane (poprawne), przygotowane według akceptowanych standardów i przekazywane przy pomocy odpowiedniej funkcji (import/ export), bez konieczności ręcznego wprowadzania danych, co mogło generować błędy.

W Polsce obowiązek uzyskania ORCID ID przez pracowników naukowych i przekazywanie danych o swoich publikacjach do bazy ORCID został wprowadzony Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2018 poz. 1668 z późniejszymi zmianami). Kompletność dorobku pracowników instytucji naukowych w tej bazie, została określona jako jeden z warunków ewaluacji instytucji naukowych planowanej za okres 2017-2021.

System identyfikacji ORCID jest komplementarny do systemów stosowanych przez dostawców największych światowych agregatów informacji o publikacjach (np. SCOPUS ID - dla autorów publikacji rejestrowanych w bazie SCOPUS lub ResearcherID - dla autorów publikacji rejestrowanych w Web of Knowledge). Jednak wadą tych rozwiązań jest ich ograniczenie do autorów publikujących u wydawców akceptowanych przez te bazy. Dlatego też ORCID jest organizacją niezależną, niezwiązaną z żadnym konkretnym wydawcą, dzięki czemu jej identyfikator jest powszechnie dostępny.

Poniżej znajdują się przykładowe ORCID ID zawierające linki do profilu konkretnego autora:

Jeżeli Twoja instytucja dąży do szerokiego udostępnienia informacji o dorobku naukowym pracowników oraz szuka wsparcia w procesie ewaluacji, jeśli chce przekazywać dane, dotyczące publikacji do bazy ORCID, skontaktuj się z nami:

Przeczytaj także

Ikona kalendarza

29 marzec

To be or not to be a multi cloud company? Przewodnik dla kadry kierowniczej, doradców ds. chmury i architektów IT. (część 2)

Po przeczytaniu pierwszej części poradnika zauważymy, że strategie organizacji są różne. Część firm oparło swój biznes wyłącznie na j...

Ikona kalendarza

27 wrzesień

Sages wdraża system Omega-PSIR oraz System Oceny Pracowniczej w SGH

Wdrożenie Omega-PSIR i Systemu Oceny Pracowniczej w SGH. Sprawdź, jak nasze rozwiązania wspierają zarządzanie uczelnią i potencjałem ...

Ikona kalendarza

12 wrzesień

Playwright vs Cypress vs Selenium - czy warto postawić na nowe?

Playwright, Selenium czy Cypress? Odkryj kluczowe różnice i zalety każdego z tych narzędzi do automatyzacji testów aplikacji internet...