Zarządzanie konfliktem
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:ZK
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Zarządzanie konfliktem
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Pracownicy pracujący w zespołach, pracownicy, liderzy zespołów i projektów, pracownicy, którzy mają na co dzień kontakt z klientem, kadra dyrektorska
Wymagania
- Szkolenie dedykowane jest wszystkim pracownikom, którzy pracują w zespołach, podzespołach, grupach, pracującym w kontakcie z klientami
- Dla tych, gdzie aktualnie współpracę utrudniają lub uniemożliwiają konflikty między współpracownikami czy z klientami, także dla tych, którzy w przyszłości w sytuacji zaistniałego konfliktu, potrafili go rozwiązać
Zalety
- Podczas tego szkolenia będą zaprezentowane uniwersalne metody rozwiązywania konfliktów, które można zastosować w różnych środowiskach zawodowych i nie tylko, także w przestrzeni budowania relacji
- Przećwiczymy podstawowe narzędzia zarządzania konfliktem i mediacji np. takie metody i rozwiązywania sporów, które prowadzą do wyników typu „wygrany - wygrany” oraz pozwalają zachować dobre relacje pomiędzy stronami
- Poznamy istotę i przyczyny konfliktu, dzięki czemu będziemy wiedzieć jak wykrywać jego wczesne stadium i mu zapobiegać
- Dowiemy się, że nie taki konflikt straszny jak go malują, czyli poznamy korzyści płynące z nieporozumień w zespole i zobaczymy, jakie niesie on pozytywne zmiany
- Zdiagnozujemy naturalne style rozwiązywanie konfliktów i dowiemy się jak z tym pracować
- Pokażemy również, że konflikt może nieść za sobą znaczące zmiany zmierzające w pozytywnym kierunku
- Praktyka przed teorią - wszystkie szkolenia technologiczne prowadzone są w formie warsztatowej. Konieczna teoria jest wyjaśniana na przykładzie praktycznych zadań
- Konkretne umiejętności - w ramach każdego szkolenia rozwijamy praktyczne umiejętności związane z daną technologią i tematyką
- Nauka z praktykami - wszyscy trenerzy na co dzień pracują w projektach, gwarantuje to dostęp do eksperckiej wiedzy i praktycznego know-how
Cele szkolenia
- Poznanie natury konfliktu, jego źródeł i cyklu życia
- Nauczenie się rozpoznawania faz życia zespołu i zachowań w przypadku konfliktu
- Poznanie rodzajów konfliktów i naturalnych strategii ich rozwiązywania
- Uświadomienie podstawowych błędnych zachowań w sytuacji konfliktowej
- Pogłębianie kompetencji dotyczących konstruktywnej komunikacji
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów na przykładzie modeli
- Zgłębienie i przećwiczenie podstawowych techniki mediacji
- Rozszerzenie wiedzy na temat strategii uwzględniających potrzeby obu stron konfliktu
Program
Istota i przyczyny konfliktu
- Konflikt, tendencje społeczne
- Cykl konfliktu
- 5 dysfunkcji pracy zespołowej Lencioniego
- Brak zaufania
- Obawa przed konfliktem
- Brak zaangażowania
- Unikanie odpowiedzialności
- Brak dbałości o wyniki
Ćwiczenie - diagnozę dysfunkcji zespołu
- Ćwiczenie w podgrupach - wskaże fazę życia zespołu, a także podejście i gotowość do konfliktu
Rodzaje konfliktów w zależności od źródła
- Koło konfliktu Moore'a
- Konflikt wartości
- Konflikt relacji
- Konflikt interesów
- Konflikt danych
- Konflikt strukturalny
Błędy i strategie wobec konfliktów
- Najczęstsze błędy w zarządzaniu konfliktem i ich następstwa
- Przekonania i strach przed konfliktem
- Strategie rozwiązywania konfliktów
- Test autodiagnostyczny uczestników
Ćwiczenie - strategia wobec konfliktu
- Ćwiczenie z wynikiem testów strategii z omówieniem wyników
Rozwiązywanie i zapobieganie konfliktom
- Konflikt i emocje (złość, wstyd, duma, poczucie winy)
- Technika SOP
- Trójkąt dramatyczny
- Analizy transakcyjna, a rozwiązywaniu sporów
- 6 kroków rozwiązania konfliktów Gordona
Ćwiczenie praktyczne - konflikt w zespole
- Ćwiczenie z wykorzystaniem omówionych technik rozwiązywania konfliktu
Mediacja, metoda wsparcia w konflikcie
- Istota mediacji
- Najważniejsze kroki do rozwiązania konfliktu wg. PBP
- Nawiązanie kontaktu
- Identyfikacja potrzeb każdej ze stron
- Upewnienie się
- Empatia i wzajemne usłyszenie
- Strategie na potrzeby
- Zachęcenie do szukania i wyboru rozwiązań
- Zawarcie umowy
Ćwiczenie - mediacje w praktyce
- Ćwiczenie z sprawdzające zdolności mediacyjne
Konflikt, a komunikacja
- Komunikacja asertywna
- Konflikt, a osobowość (4-typy temperamentów)
- Autodiagnoza strategii uczestników szkolenia
- Zniekształcenia w komunikacji
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się
- Korzyści z konfliktu