UML2 dla projektantów
LICZBA DNI: 4 (32h)
KOD KURSU: UML/PRO
Weź udział w szkoleniu
Termin
Lokalizacja
Cena / os
4
maja
Warszawa,
Kraków,
Łódź,
Wrocław,
Gdańsk,
Poznań,
Zdalne,
Termin
4
maja
Lokalizacja
Warszawa,
Kraków,
Łódź,
Wrocław,
Gdańsk,
Poznań,
Zdalne,
Cena / os
Powiadom
o kolejnych terminach
O szkoleniu
DLA KOGO?
Szkolenie profilowane dla projektantów, którzy chcą modelować aplikacje za pomocą UML2
Przydatne jest również programistom, którzy muszą wytwarzać oprogramowanie na podstawie dokumentacji w UML2
Szkolenie jest również doskonałe dla programistów, którzy mają nadzieję na awans w kierunku projektanta
WYMAGANIA
Szkolenie opisuje proces projektowania od podstaw, łącznie z wprowadzeniem do obiektowości, zatem brak wymagań wstępnych
ZALETY
Nacisk na modelowanie w trakcie ćwiczeń, ponieważ celem jest zdobycie umiejętności projektowania, a nie samo poznanie języka UML
Uczestnicy uczą się, jak wytworzyć model projektowy w obszarach, gdzie narzut na dokumentację zostanie zrekompensowany zmniejszoną ilością zmian podczas programowania, dzięki wprowadzeniu przemyślanego rozwiązania
Cele szkolenia
Zdobycie umiejętności projektowania aplikacji w UML2
Praktyczne podejście do modelowania
Uzupełnienie luk w analizie w obszarach niezbędnych do wytworzenia poprawnego projektu
Program
Wprowadzenie do UML
- Podstawy obiektowości
- Czym jest modelowanie obiektowe
- Czym jest, a czym nie jest UML
- Rozwój UML
- Podstawowe elementy
- Mechanizmy rozszerzenia
- Zastosowania
- Diagram a model
UML a metodyki wytwarzania oprogramowania (opcjonalne)
- Metodyka kaskadowa
- Unified Software Development Process - USDP
- Rational Unified Process
- Extreme Programming
- Scrum i pochodne
Model przypadków użycia jako podstawa projektowania w metodykach ciężkich
- Dokumentacja przypadków użycia
- Diagram przypadków użycia
- Aktor
- Przypadek użycia
- Asocjacja
- Relacje include i extend
- Generalizacja
- Granica kontekstu
Procesy biznesowe jako szerszy kontekst dla projektanta
- Proces biznesowy
- Po co modelować procesy biznesowe
- Języki opisu procesów biznesowych
- Diagram aktywności
- Modelowanie procesów i algorytmów w UML
- Aktywność a akcja
- Przepływy sterowania (normalne, równolegle, warunkowe)
- Początek i końce
- Przepływ obiektu
- Sygnały, przerwania i wyjątki
- Partycje
Statyczne aspekty modelu projektowego
- Różnice między modelem projektowym a analitycznym
- Diagram klas
- Klasa i jej elementy
- Klasy i metody abstrakcyjne
- Interfejs
- Relacje
- Realizacja
- Dziedziczenie
- Zależność i wybrane stereotypy
- Asocjacja i jej cechy
- Agregacja i kompozycja
- Klasa asocjacyjna
- Klasy szablonowe
- Zbiory i ograniczenia dziedziczenia
- Ograniczenia końców asocjacji
- Asocjacja kwalifikowana
- Diagram obiektów - opis i omówienie przydatności
- Diagram struktur połączonych - opis i omówienie przydatności
Dynamiczne aspekty modelu projektowego
- Diagram sekwencji
- Linia życia
- Rodzaje komunikatów
- Synchroniczny
- Asynchroniczny
- Zwrotny
- Tworzenie i niszczenie obiektu
- Komunikat zgubiony i odnaleziony
- Bloki złożone: alt, break, loop, par, critical
- Referencja do diagramu
- Model analityczny jako opcjonalny etap przejściowy do projektu
- Po co i kiedy warto tworzyć
- Stereotypy analityczne: boundary, control, entity
- Zasady modelowania analitycznego
- Diagram komunikacji - opis i omówienie przydatności
- Diagram przeglądu interakcji - opis i omówienie przydatności
Modelowanie stanowe
- Diagram maszyny stanowej
- Stan prosty i złożony
- Przejścia (proste, automatyczne, zwrotne, wewnętrzne)
- Zdarzenia (czasowe, zmiany stanu, wywołanie, sygnał, all)
- Sygnatura przejścia
- Pseudo-stany
- Rozpoczęcie
- Zakończenie a zniszczenie
- Wybór
- Punkt węzłowy
- Rozwidlenie i złączenie
- Predefiniowane czynności w stanie (entry, do, exit)
- Historia płytka i głęboka
- Zdarzenia odroczone
- Pseudo stany w stanie złożonym (entry i exit point)
- Stany współbieżne
- Diagram harmonogramowania - opis i omówienie przydatności
Przegląd modelu architektonicznego
- Czym jest architektura systemu
- Cele tworzenia architektury
- Diagram komponentów
- Komponenty proste i złożone
- Interfejs wymagany i dostarczany
- Konektor/złączenie (assembly)
- Porty
- Diagram wdrożenia
- Logiczny/opisowy diagram wdrożenia
- Instancyjny diagram wdrożenia
- Diagram pakietów - opis i omówienie przydatności
Elementy zaawansowane UML (opcjonalne)
- MOF - Meta Object Facility
- Pakiet CORE
- Profile UML
- Profil
- Meta-Klasa
- Stereotyp
- Rozszerzenie
- Użycie profilu
- Język ograniczeń OCL
- Zastosowanie OCL
- Podstawy składni OCL
- Kontekst wyrażenia
- Zastosowanie OCL na diagramach UML
- Model Driven Architecture
- Czym jest MDA
- Modele MDA
- Transformacja
