Praktyczne wykorzystanie technik i narzędzi Lean IT do rozwiązywania problemów
Czas trwania szkolenia:2 dni (16h)
Kod kursu:ROZW/PROBL
Poziom zaawansowania:
O szkoleniu Praktyczne wykorzystanie technik i narzędzi Lean IT do rozwiązywania problemów
W cenie otrzymasz:
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- W przypadku szkolenia w trybie stacjonarnym zapewnimy Ci również lunch oraz sprzęt niezbędny do nauki
Dla kogo?
- Menedżerów ds. rozwoju oprogramowania oraz utrzymania systemów IT
- Kierowników Projektów
- Kierowników Programów Transformacji IT
- Dyrektorów Departamentów IT
- Zespołów odpowiedzialnych za realizację inicjatyw usprawniających procesy IT
- Zespołów odpowiedzialnych za optymalizację produktowe
Zalety
- Zapoznanie się z metodyką Lean Six-Sigma i jej głównymi cechami oraz zastosowaniami
- Poznanie definicji VoC (Voice of Customer) i CTQ (Critical to Quality) oraz cyklu DMAIC i odpowiedź na pytanie dlaczego odgrywają tak ważną rolę w odniesieniu do każdego procesu IT
- Nauka stosowania techniki A3, 8D i FMEA do rozwiązywania problemów
- Prowadzenie projektów i kontrola rezultatów usprawnień przy wykorzystaniu podejścia DMAIC
- Zdobycie umiejętności oceny czy realizowany proces biznesowy jest efektywny
- Diagnoza oraz usuwanie źródeł problemów i wąskich gardeł w procesie
- Poznanie najskuteczniejszych narzędzi Lean stosowanych do rozwiązania problemu
- Nauka wykorzystywania statystyki do doskonalenia procesów
- Poznanie sposobów podnoszenia jakości procesu oraz zmniejszania kosztów jego realizacji
Cele szkolenia
- Omówienie metod, narzędzi oraz technik przydatnych do analizy i rozwiązywania problemów IT oraz prezentacje praktycznych aspektów wykorzystania narzędzi doskonalenia
- Jasne i precyzyjne przedstawienie szczupłego myślenia w procesach IT, których nadrzędnym celem jest dostarczenie wartości dodanej dla klientów
- Pokazanie każdej pracy jako element procesu, w którym można zastosować wszystkie zasady i techniki optymalizacyjne
- Omówienie metod, narzędzi oraz technik szczupłego zarządzania Lean oraz praktyczne przybliżenie metodyki Lean Six-Sigma oraz cyklu DMAIC do realizacji procesów IT i zarządzania projektami w sposób zwinny ukierunkowany na osiąganie korzyści
Program
Podstawowe zasady Lean Management i wprowadzenie do metodyki Agile Lean Six-Sigma
- Wprowadzenie Lean w organizacji - przegląd wyzwań i benchmark stosowanych praktyk
- Warsztaty Lean - droga do szybkich udoskonaleń w procesach IT
- Zespoły Lean - wykorzystanie potencjału interdyscyplinarnych zespołów na rzecz ponoszenia efektywności procesów
- Wdrażanie usprawnień i ich znaczenie na rzecz zwiększenia produktywności i efektywności biznesowej
Wykorzystanie głosu klienta na rzecz wzrostu jakości wyników procesów IT
- Wartość postrzegana przez klienta
- Całkowita satysfakcja Klienta - jak ja zapewnić w procesach biznesowych i projektach IT?
- Narzędzia do śledzenia i pomiaru satysfakcji klienta
- Oczekiwania Klienta a zdolność procesów biznesowych do ich zaspokajania
- Wpływ miary VoC na strategię transformacji IT
Metoda 8D - rozwiązywanie problemów w obszarze IT
- Wprowadzenie do tematyki rozwiązywania problemów
- Co to jest metoda 8D i kiedy ją można stosować
- Formularz 8D
- Metodyka rozwiązywania problemów jakościowych 8D
- Wykonanie analizy 8D dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów
- Dyskusja i konsultacje grupowe oraz indywidualne
Przegląd narzędzi doskonalenia - analiza FMEA
- Zapobieganie problemom - analiza przyczyn i skutków wad FMEA
- Techniki wspomagające tworzenie analizy FMEA
- Analiza ryzyka i dotkliwości jego wystąpienia (RPN - Risk Priority Number)
- Metodyka opracowania analizy FMEA
Metodyka Lean Six-Sigma i cykl DMAIC - warsztat symulacyjny
- Etap Definiowania (D)
- Etap Pomiaru (M)
- Etap Analizy (A)
- Etap usprawniania (I) i sterowania (C)